Tlačítko, které nosí senior nebo zdravotně postižený člověk na ruce nebo krku, dokáže přivolat pomoc v případě pádu, nevolnosti nebo dezorientace. Umožňuje tak žít soběstačný život ve svém domově s jistotou, že v případě potřeby přijde pomoc. Čidlo pohybu instalované doma dokáže samo upozornit na krizovou situaci uživatele i na nezvanou návštěvu v prázdném bytě.
Tlačítko tísňové péče provozuje občanské sdružení Život 90 od roku 1992. Jeho prostřednictvím vznikla tísňová služba v České republice jako taková. I když na trhu v současné době existují různé varianty, služba Života 90 zůstává v mnoha směrech jedinečná.
Za víc než 20 let existence tlačítko tísňové péče ochránilo životy tisíců starých lidí nebo zdravotně postižených po celé České republice. Služba je navíc zařazena do zákona o sociálních službách, což umožňuje její hrazení z příspěvku na péči.
„Při zavedení tísňové péče v České republice jsme mysleli hlavně na osamělé starší lidi nebo páry, u kterých je riziko, že budou potřebovat rychlou pomoc. Chtěli jsme, aby jejich život byl plnohodnotný a mohli ho žít u sebe doma a zároveň se cítili v bezpečí,“ říká ředitel občanského sdružení Život 90 Jan Lorman.
Dobrý hlídač
Službu tísňového tlačítka má klient nainstalovanou doma. Toto chytré zařízení obsahuje čidlo pohybu, které dokáže udělat nezapomenutelnou službu - sleduje nečinnost a nepohyb v bytě. Stane-li se, že uživatel upadne a nestihne tlačítko použít, čidlo po nastavené době samo spustí alarm a volá dispečink tísňové péče. Služba tak dokáže zachránit život a vylučuje riziko, že uživatel leží na zemi svého bytu zraněn a bez pomoci i několik dní.
Čidlo ale může mít i opačnou funkci - v době své nepřítomnosti v bytě ho uživatelé používají i jako zabezpečovací systém. Operátorkám nahlásí, že byt opouští a čidlo pohybu se přepíná na hlídací režim. Pokud do „zakódovaného“ bytu někdo vstoupí, operátorky vidí, kde a v čím bytě k tomu došlo. „Tuto situaci řešil dispečink tísňové péče Života 90 například před dvěma týdny, kdy operátorky takto zachránily uživateli cennosti a vybavení bytu,“ říká Monika Vávrová, vedoucí tísňové péče Života 90. „Můžeme tak s nadsázkou říct, že tlačítko dokáže řešit různé druhy tísně,“ dodává.
Tlačítko tísňové péče může být také velkým pomocníkem v situacích, kdy senior zažívá týrání, je ohrožován nebo nucen k něčemu, co dělat nechce, například podomními obchodníky nebo falešnými prodejci smluv.
Pomoc v krizi
V případě krizové situace, kdy se uživateli udělá nevolno, upadne a nemůže vstát, je týrán, okraden nebo potřebuje jinou pomoc, stačí jen zmáčknout tlačítko, které u sebe nosí. Během chvíle je propojen s dispečinkem tísňové péče, kde s uživatelem hovoří operátorky. Ty zjistí, co se stalo a podle situace zorganizují potřebnou pomoc – zavolají rodině, pošlou výjezdovou službu s klíči od bytu uživatele, zorganizují příjezd záchranné služby, policie nebo hasičů.
Další velmi oceňovanou výhodou a jedinečností tísňové služby Života 90 je pravidelné volání - pracovnice dispečinku jednou týdně všechny klienty obvolávají. Pohovoří s nimi, zeptají se na jejich zdravotní stav a ten si zaznamenají. Díky tomu, že pravidelně sledují a aktualizují zdravotní trendy uživatelů, jsou pak schopny ještě rychleji a efektivněji zorganizovat pomoc, kdykoli ji uživatelé potřebují.
Měsíční poplatek za používání tlačítka tísňové péče je 400 - 550 korun. K němu si uživatelé hradí platby operátora podle smluveného tarifu. Operátor přenáší zprávy při veškeré komunikaci tísňového zařízení s dispečinkem tísňové péče, jako je tísňové volání, kódování bytu apod.