Dva významné pražské mosty přes Vltavu byly otevřeny ve stejný den před 85 lety, 29. října 1928: Trojský most, který se v roce 1946 přejmenoval na most Barikádníků, a dnešní Libeňský most, který nahradil provizorní dřevěný most z roku 1903.
Trojský most, který sloužil do roku 1977, vznikal v letech 1926 až 1928 podle projektů Josefa Chochola a Františka Mencla. Celková délka mostu činila přes 220 metrů, byl 16 metrů široký a vedla po něm tramvajová trať. Jeho podoba je zadokumentována v českém filmu Němá barikáda z roku 1948. Při jeho přestavbě v 70. letech vznikl kvůli kolapsu dopravy tramvajový most z Holešovic do Troje známý jako „Rámusák“, na němž doprava skončila před dvěma týdny kvůli výstavbě nového trojského mostu.
Nový most Barikádníků byl budován v letech 1972 až 1980 dle návrhu architekta Jiřího Trnky. Při stavbě byly použity původní pilíře z roku 1928 (do úrovně hladiny). Starý most Barikádníků byl po částech odvezen na lodích a uložen na dně vytěžené pískovny u Velkých Žernosek. Most má zásadní význam pro spojení Prahy se severem, je součástí tzv. severojižní magistrály a mj. přivádí do města dopravu z dálnice D8. Most Barikádníků je poslední silniční most přes Vltavu v Praze po proudu řeky.