Klanění božímu beránkovi, jeden z nejslavnějších obrazů na světě, dílo nizozemských mistrů Huberta a Jana van Eycka, který byl v minulosti ukraden, prodán, skrýván a rozřezán, se znovu zaskví ve své kráse díky náročnému restaurování v belgickém Gentu.
Úkol to ale bude těžký a složitý. Kompletní restaurace tohoto mistrovského díla začala před rokem a neskončí dříve než v listopadu 2017 v Muzeu výtvarného umění v Gentu.
Pět let však není příliš dlouhá doba k celkové obrodě oltáře velkých rozměrů (4,4 x 3,4 metru) skládajícího se z 24 panelů, včetně Klanění božímu beránkovi. „Jde o výjimečnou práci na výjimečném díle,“ prohlašuje nadšeně koordinátorka prací Livia Depuydtová-Elbaumová.
Tentýž zápal spojuje osm restaurátorů, kteří se skalpelem nebo jemným štětečkem v ruce osvobozují dílo od zažloutlých vrstev laku a malby, která sem byla v průběhu století nanesena. „Naším cílem je co nejvíce se přiblížit originálnímu stavu obrazu,“ říká Depuydtová-Elbaumová. „Je to velká výzva, neboť dílo mělo velmi složitou a pohnutou historii,“ dodává.
Mnohá tajemství stále obklopují okolnosti práce na oltářním obrazu dokončené v roce 1432 malířem Janem van Eyckem, dvanáct let poté, co první tahy štětcem vedl jeho starší bratr Hubert. Několikadílný oltář si objednal bohatý gentský konšel, aby jím vyzdobil soukromou kapli své manželky v katedrále svatého Bavona. Pověst oltáře rychle překročila hranice města Gentu díky rafinovanosti malby a bohatosti biblických scén (Zvěstování Panny Marie, Klanění božímu beránkovi, Kain a Abel).
„Tento oltář měl mimořádný vliv. Přicházeli sem králové a královny, aby jej spatřili. Král Filip II. si objednal jeho kopii," říká historička umění Hélène Duboisová, která obdivuje dílo od svých patnácti let.
Na počátku 19. století prodala gentská diecéze část oltáře, jenž se tak dostala do Londýna a pak do Pruska. V roce 1934 byly v Gentu ukradeny dvě desky. Jedna z nich nebyla dosud nalezena a byla nahrazena kopií pozoruhodně odpovídající originálu.
Za druhé světové války bylo mistrovské dílo posláno do Vatikánu, aby byla zajištěna jeho ochrana. Ocitlo se však v jihofrancouzském městě Pau a nacisté ho pak schovali do solného dolu u městečka Altaussee v rakouském Štýrsku. Zde je objevili Američané a dílo bylo v roce 1945 navráceno Belgii
Klanění božímu beránkovi je dnes uchováváno v prostoru za neprůstřelným sklem v katedrále svatého Bavona, kde je obdivují návštěvníci z celého světa.
Ti nejvíce zvědaví mohou nadále obdivovat restaurované panely, protože restaurátoři pracují v proskleném ateliéru. Podrobně je možno si celý oltář prohlédnout na internetových stránkách http://closertovaneyck.kikirpa.be/#home/sub=altarpiece. Rozpočet restaurace díla dosahuje 1,26 milionu eur (31,5 milionu Kč). Financování na sebe vzaly především vlámské obce.
Mezi experty se nyní diskutuje o tom, zda by nebylo vhodné po roce 2017 umístit oltář jinam, neboť v katedrále nejsou stálé klimatické podmínky a dílo by v případě požáru nebylo možné rychle přemístit. Někteří však prohlašují, že jeho odstranění z posvátného místa, pro něž bylo vytvořeno, by je mohlo připravit o část jeho duše.