Tenhle automobil nevozil prominenty, neporážel konkurenty v prestižních závodech, ba ani nenabízel mimořádné pohodlí. Měl vlastně jedinou velkou výhodu: byl autem „pro všechny“!
Na pařížském autosalonu ho představili před 65 lety, 7. října 1948, a odtud pak tenhle malý ošklivý a brzy milovaný francouzský vůz Citroën 2CV vyrazil za svou úžasnou kariérou. Vždyť se ho celkem vyrobilo 3 868 633 kusů!
Legenda říká, že auto dostalo před svým zrozením tento základní úkol: mělo být schopné převézt čtyři venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce.
První prototyp vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a designér Flaminio Bertoni už v létě 1936. Automobil přinesl řadu pokrokových konstrukčních řešení včetně nezávislého zavěšení kol.
Zákazníci oceňovali hlavně praktické věci – vysoký podvozek, nízkou spotřebu, pohodlné pérování a především jednoduchost. Citroën 2CV byl označován za průlom v minimalizaci automobilů a v jeho zpřístupnění většině obyvatel, což umožnila hlavně nízká cena.
Poslední „kachna“, jak se autu s láskou přezdívalo pro jeho měkké pérování a kývání se ze strany na stranu, sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990. Ve Francii byla její výroba definitivně zastavena už počátkem roku 1988. V roce 1999 vůz Francouzi zvolili automobilem století.