Je to druhý nejstarší silniční tunel v Praze, zná ho kdekdo a z centra od Vltavy jím projedete na Letnou než bys řekl švec. Letenský tunel byl slavnostně otevřen před 60 lety, 26. září 1953. Nyní je druhým nejstarším silničním tunelem v hlavním městě, starší je jen Vyšehradský tunel, který byl otevřen už v roce 1904.
* Stavba trvala čtyři roky
Letenský tunel, jehož výstavba začala 28. září 1949 (jeho projekt byl na papíře ale již ve 30. letech), je dlouhý 423 metrů a překonává výškový rozdíl 23 metrů. Tunel má pouze jeden obousměrný tubus, který je esovitě prohnutý dvěma protioblouky (dolní má poloměr 100 metrů a horní 168,8 metru). Je široký 10,3 metru a vysoký 6,5 metru.
* Na tramvaje se nedostalo
Náklady na výstavbu Letenského tunelu dosáhly 74 milionů korun. Velké problémy při ražbě představovaly břidlice, nebylo proto možné ho prorazit tak, aby v něm mohly jezdit tramvaje, jak se původně plánovalo. Na zdech a stropě má keramický obklad.
* Propojen s kryty pod Letnou
Jako součást systému civilní obrany byl tunel napojen na přilehlé kryty pod Letnou. V roce 1968 byla do tunelu vyhloubena větrací šachta a dispečink. V letech 2002 a 2003 se po povodních kompletně opravoval. Původní dlážděnou vozovku nahradila asfaltová, postavila se druhá větrací šachta.
* Tunely metra nemají konkurenci
V Praze je nyní osm silničních tunelů (Vyšehradský, Letenský, Těšnovský, Strahovský, Mrázovka, Zlíchovský, Komořanský a Lochkovský), devět železničních tunelů (dva nové Vítkovské, tři Vinohradské, Chuchelský, Libeňský, Malešický a Bubenečský) a dva tunely pro pěší a cyklisty (Karlínský a Vítkovský). Bezkonkurenčně nejdelšími tunely disponuje pražské metro – v současnosti měří tři jeho linky bezmála 60 kilometrů.
* Ani železnice si nestojí špatně
Celková délka devíti železničních tunelů v Praze je téměř 7,5 kilometru. Nejstarším je Bubenečský tunel ve Stromovce z roku 1868 (104 m). Dlouhá léta byly nejdelšími tunely v Praze Vinohradské tunely, nejstarší z nich je z roku 1871 (1145 m), ty byly překonány dvěma Vítkovskými tunely při otevření tzv. Nového spojení v roce 2008. Vítkovský tunel II. (1364 m) je nejdelším železničním tunelem na území metropole. Několik železničních tunelů bylo v minulosti zrušeno, kupříkladu Vítkovský tunel z roku 1872 (270 m). V roce 2010 byl přebudován na cyklostezku a stezku pro pěší.