V Česku diskriminuje seniory kvůli jejich věku zhruba 15 procent poskytovatelů finančních služeb, vyplývá z průzkumu kanceláře ombudsmana. Některé banky nevydávají lidem nad 70 let kreditní karty, jiné dříve narozeným odmítají poskytnout spotřebitelský úvěr. Uvedl to zástupce veřejného ochránce práv Stanislav Křeček. Otazníky jsou podle něj i nad cenami za cestovní pojištění pro důchodce.
"Nehledali jsme toho, kdo postupuje nejhůře vůči seniorům. Chtěli jsme především zmapovat situaci. S výsledky budou jistě poskytovatelé finančních služeb dále pracovat. Banky o výzkumu věděly a mnohé před testováním problémy vyřešily," řekl Křeček.
Výzkum shrnuje výsledky dotazníkové akce, v níž kancelář ombudsmana oslovila 45 bank, 52 pojišťoven a 43 nebankovních poskytovatelů finančních služeb v zemi. Kancelář ombudsmana si udělala i vlastní test, kdy její figuranti zatelefonovali nebo přímo navštívili 13 bank, dvě pojišťovny a tři firmy.
Diskriminací seniorů při poskytování finančních služeb se ombudsman začal zabývat již v roce 2010. Obrátilo se na něj tehdy několik nespokojených lidí s tím, že jim banky odmítly vydat kreditní karty s odůvodněním, že jim je více než 70 let. Karty potřebovali pro cestování. V cizině jsou v některých zemích například nutné při zápůjčce auta. Výzkum nyní ukázal, že dvě ze 13 testovaných institucí karty nadále nevydávají.
Pracovník jedné společnosti před figurantem vyššího věku úplně popřel, že by banka poskytovala kreditní karty, i když to má uvedeno na internetu. Ve druhé bance zase její zaměstnanec uváděl, že s vydáním karty bude kvůli věku problém.
Z důvodu vyššího věku neschválily dvě z 15 testovaných institucí žadatelům spotřebitelský úvěr. Výzkum potvrdil, že vyšší věk zvedá cenu životního pojištění, což Křeček považuje za logické. Za nepřiměřené označil neúměrné navyšování cen při sjednávání cestovního pojištění pro dříve narozené. Lidé nad 70 let platí v některých institucích o 66 až 200 procent vyšší částku za cestovní pojištění, než lidé pod 70 let. "Nejde o diskriminaci, ale to navýšení je opravdu značné," dodal Křeček. Podrobná zpráva k výzkumu bude zveřejněna na webu ombudsmana www.ochrance.cz.
Česká bankovní asociace, sdružující poskytovatele finančních služeb v zemi, průzkum kanceláře ombudsmana vítá. Průzkum podle náměstka jejího výkonného ředitele Jana Matouška ukázal na "ojedinělé případy nedostatků" i to, že se je daří odbourávat. "Stejně tak jsme rádi za pochopení ombudsmana pro určité legitimní důvody, které ospravedlňují používání věkových omezení, jakými může být například hypotéka," dodal Matoušek.