Pijete víno, které jste chtěli?
Mobil pomůže odhalit podvody

Pijete víno, které jste chtěli?
Mobil pomůže odhalit podvody

30. 6. 2013

Ujistit se, že sklenice vína obsahuje přesně to, co slibuje viněta, býval kdysi relativně jednoduchý proces: stačilo podržet ji proti světlu, naklonit a podívat se na jeho tón, trochu zavířit a přivonět si. Ovšem s neustále stoupající celosvětovou spotřebou vína, která přitahuje pozornost podvodníků, si milovníci tohoto nápoje budou muset v dohledné době brát na pomoc k degustaci zřejmě i své chytré telefony.

Oskenovaná viněta s pomocí aplikace v chytrém telefonu konzumenta ihned přesměruje na internetové stránky dodavatele vína, kde si ověří pravost viněty, zkontroluje cestu vína z vinice až do sklenice a dostane informace o vinařství, v němž vzniklo.

Padělání vína je celosvětový problém

Falešné víno i lihoviny dokážou trh s alkoholem otrávit, ale nové technologie a mezinárodní spolupráce dávají nyní producentům možnost, jak podvodníky přelstít. Castel, což je největší producent francouzského vína, používá tuto technologii na 13 milionech lahví pro čínský trh, a také na export na další rozvíjející se trhy, jako je Vietnam, kde je padělání vína nejrozšířenější.

Číňané se ptají na spoustu informací a chtějí hodně ujišťování ohledně původu našeho produktu, řekl mluvčí Castelu Franck Crouzet. Čínští padělatelé ale rozhodně nejsou jedinými pachateli podvodů s víny. Čína je v tomto ohledu nechvalně proslulá, ale problém je rozšířený celosvětově, uvedl mluvčí Vinařské rady v Bordeaux Christophe Chateau.

Důsledky pančování mohou být smrtící

Zatímco mnoho lahví je jen ošklivou napodobeninou, kterou cvičené oko snadno rozpozná, jiné jsou padělané dost chytře. Pokud si zákazník pouze odšpuntuje obyčejné chilské červené, namísto vinětou deklarovaného ročníkového bordeauxského, nic hrozného se mu nestane. Ale důsledky mohou být smrtící, pokud zločinci do lahví nalijí pančované patoky.

„Loni zemřely desítky lidí v České republice, když pily místní pančovaný alkohol, připomněl Pierre Georget z GS1 France. Ta je součástí bruselské nevládní organizace, která využívá čárové kódy k boji proti podvodníkům.

GS1 garantuje, že čárový kód se nikdy nikde na světě nezopakuje, což zajišťuje vystopovatelnost a ověřitelnost čehokoli od náhradních součástek pro automobily, přes dětské kočárky až po Chianti.

Charakteristická pečeť a unikátní číslo

Chianti mělo v minulosti problémy v Rusku. Naše konsorcium utrácí ročně 100 tisíc eur za registraci a ochranu našich vín, říká Silvia Fiorentiniová, mluvčí společnosti Chianti Classico Consortium. Roční produkce tohoto podniku dosahuje zhruba 35 milionů lahví, z nichž 80 procent jde na vývoz.

Aby si milovníci vína po celém světě mohli být jisti, že pijí láhev vína pocházející z toskánských kopců, má nyní podle Fiorentiniové Chianti Classico charakteristickou pečeť přes uzávěr a hrdlo láhve označenou unikátním číslem a kódem, spolu se svou značkou černého kohouta. Mnohé vinařské oblasti dělají totéž.

U vína je obrovský problém s paděláním, řekl Georget. Cílem je používat unikátní způsob – čárový kód nebo čárový kód Data Matrix – k identifikaci každé jedné lahve vína. Jde o stejnou technologii, jakou už například používá americký Úřad pro kontrolu potravin a léků pro léčiva.

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA