Organizátoři předváděcích akcí přišli na nový způsob, jak se vyhnout kontrolám a vzrůstajícímu odporu české veřejnosti vůči těmto prezentacím. Své zákazníky vozí na prodejní akce do zahraničí mimo země EU, kde jim například vnucují perské koberce.
Organizátoři předváděcích akcí účastníkům slibují například spojení zahraničního poznávacího zájezdu s koupí kvalitního koberce či atraktivního zlatého šperku. Nákupy na podobných prezentacích v zahraničí začínají připomínají drsné scény známé z tuzemských předváděcích akcí.
"Někteří klienti popisovali, že byli ponecháni samotní v továrně na koberce s několika tureckými prodejci, kteří na ně začali vyvíjet enormní tlak. Nemohli kontaktovat nikoho ze svého zájezdu a ve strachu podlehli a zboží zakoupili," uvedl ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci Tomáš Večl.
Prodejci své zájezdy směřují mimo země Evropské unie, nejčastěji do Turecka či Izraele. Ačkoliv je například turecké právo na ochranu spotřebitele do určité míry sblížené s předpisy EU, nelze se zcela spolehnout na sjednocenou minimální míru ochrany, zaručenou evropským právem.
Pokud jde o prodej v rámci zemí Evropské unie, může podvedeným klientům efektivně pomáhat právě Evropské spotřebitelské centrum. Mimo země EU je ovšem situace obtížnější.