Pro letectví a zejména pro pasažéry dopravních letadel to není dobrá zpráva. Turbulence na transatlantických letech budou čím dál tím častější a vážnější, v závislosti na stoupajících emisích oxidu uhličitého. To povede k delším dobám letu, zhoršení jeho komfortu a zvýšené spotřebě paliva, varovali britští klimatologové v nově zveřejněné studii.
Už nyní vzdušné turbulence každoročně zraní stovky cestujících v letadlech a výjimkou nejsou ani smrtelné případy. Škody vznikají i na letadlech a letecký průmysl každoročně stojí odhadem 150 milionů dolarů.
„Klimatické změny nejen oteplují povrch Země, ale mění také atmosférické proudy ve výšce deseti kilometrů, kde létají letadla,“ uvedl spoluautor studie Paul Williams z Readingské univerzity. „To činí atmosféru náchylnější k nestabilitě, která způsobuje turbulence za jasné viditelnosti.“ Co to znamená? Pokud se Williamsova slova potvrdí, uvidíme v letadlech v nadcházejících desetiletích nápis připoutejte se, prosím, mnohem častěji.“
Turbulence většinou způsobuje vertikální pohyb vzduchu – tah nahoru a dolů v blízkosti mraků a bouřek. Turbulence za jasné viditelnosti, které nejsou vidět prostým okem a nezachytí je ani družice ani tradiční radar, jsou spojené s atmosférickými proudy. A právě ty budou podle studie sílit za předpokladu, že se do roku 2050 zdvojnásobí emise oxidu uhličitého, což předpovídá Mezinárodní agentura pro energii (IEA).
Vědci se soustředili na severoatlantický letový koridor, kterým denně proletí na šest stovek letadel mezi Evropou a Severní Amerikou. Zjistili, že šance na vlétnutí do citelné turbulence se do poloviny tohoto století zvýší o 40 až 170 procent. Navíc se prý zvýší průměrná síla turbulencí o 10 až 40 procent.