Jak oživit turistiku? Zpřístupnit ji lidem se zdravotním handicapem. „Právě to patří k nejnaléhavějším úkolům tohoto odvětví,“ prohlásil Zoltan Somogyi ze Světové turistické organizace. Podle něj jde o vynikající obchodní příležitost pro poskytovatele turistických služeb vzhledem k celkovém stárnutí světové populace.
Handicapovaní tvoří 15 procent obyvatelstva zeměkoule, což představuje výrazný potenciál v oblasti klientely. To však platí za předpokladu, že se jim služby v turistickém průmyslu dostatečně přizpůsobí. Pomohlo by například více ramp či prostorných toalet pro vozíčkáře a větší množství informací v Braillově písmu pro nevidomé.
V Evropě žije 40 procent lidí, kteří jsou v různé míře v kontaktu s handicapovanými a mohou s nimi cestovat. To znamená, že pokud například vybraný hotel není pro handicapované vhodný, zařízení nepřijde o jednoho, ale třeba i o tři až čtyři klienty. Odhaduje se, že ročně na cestování vynaloží různou měrou handicapovaní občané USA 13,6 miliardy dolarů (přes 266 miliard korun), Němci 2,5 miliardy eur (63,5 miliardy korun) a Britové dvě miliardy liber (58,5 miliardy korun).
Přitom nedávný průzkum v Německu ukázal, že 37 procent handicapovaných osob nikam v posledních letech necestovalo právě pro nedostatek služeb či prostor, které by byly pro ně přizpůsobeny. A 48 procent by jich cestovalo víc, kdyby podmínky pro pobyt byly v tomto ohledu pro ně vstřícnější. Také 60 procent by bylo navíc ochotno si za to připlatit.
V oblasti turistického ruchu patří k nejvstřícnějším zemím k handicapovaným osobám Británie a Nizozemsko. Naopak Německo má údajně ještě co dohánět už jen z toho důvodu, že v jeho spolkových zemích není vytvořen jednotný systém pro speciální označování prostor přizpůsobených handicapovaným.