Diskontní řetězec Penny Market známý velkými slevovými akcemi opět balamutí zákazníky. Pod názvem Česká kvalita prodával zhruba dvacet druhů zahraničních potravin. Stalo se to už nejméně podruhé, na což při opakovaných kontrolách přišla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI).
„Zboží označené v prodejnách etiketou s nápisem Česká kvalita a vlajkou ČR má v některých případech původ mimo Českou republiku. Ve spotřebitelích je tak vyvolán mylný dojem, že si kupují potravinu vyrobenou v Česku. Tento přístup považujeme za flagrantní porušení potravinového práva a správní řízení o uložení pokuty bude zahájeno nejen za klamání spotřebitele, ale i nesplnění opatření, které bylo řetězci uloženo,“ potvrdil mluvčí SZPI Michal Spáčil s tím, že kontroloři v Penny Marketu odhalili špatně označené řízky, zavináče a sýr už minulý týden.
Inspekce původně našla tři druhy neoprávněně označených potravin, při následných kontrolách jich však bylo více. Penny Market používá i další reklamní slogany poukazující na původ potravin jako „Nakupujte hezky česky“, „od českých farmářů“ či „široká nabídka regionálních značek“. Pod značkou „od českých pekařů“ si tak zákazníci mohli v prodejně koupit selský chléb původem z Německa, visačka „od českých řezníků“ označovala německé salámy. Aĺa Česko byly označené i další potraviny, například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska.
Kvůli opakovanému klamání zákazníka bude pokuta podle SZPI přísnější. Zákon umožňuje uložit sankci až do výše tří milionů korun.
Penny Market se už dříve nechal slyšet, že pod pojmem „Česká kvalita“ nechápe nutně místo původu, ale například originální českou recepturu.