Vypadá to na zásadní dopravní přelom: Tallinn se stal první evropskou metropolí, která zavedla veřejnou dopravu zdarma pro všechny obyvatele. Důvod? Snížení znečištění a omezení dopravních zácp ve městě.
Zelená karta? Bezvadná věc!
Od začátku roku si obyvatelé estonského Tallinnu musejí při vstupu do autobusů, tramvají a trolejbusů označit novou zelenou kartu, ale sama doprava je zdarma. „Je to ještě tak nové, že si pravidelně zapomínám kartu označit,“ říká devatenáctiletý Pavel Ilmjarv vstupující do autobusu v estonské metropoli. „Dříve jsem měl měsíční jízdenku a nemusel jsem si ji v autobusu označovat. Ale nestěžuju si, doprava zadarmo, to je bezvadná věc.“
Veřejnou dopravu zdarma má asi 420 tisíc obyvatel Tallinnu. Platí jen za osobní magnetickou kartu, kterou prokazují, že jsou tallinnskými občany. Ta stojí pouhé dvě eura (50 Kč).
Více autobusů, více obyvatel
„O zavedení bezplatné veřejné dopravy jsme začali uvažovat před rokem. A už v prvních lednových týdnech jsme registrovali zvýšený počet osob využívajících veřejnou dopravu. Proto jsme se rozhodli zvýšit počet autobusů,“ uvádí zástupce tallinnského starosty Taavi Aas. Podle radnice nový systém už využívá polovina obyvatel metropole.
Město však taková veřejná doprava něco stojí. „Letos přijdeme o 12,4 milionu eur (310 milionů Kč) z prodeje jízdenek. Tato částka pokrývala z 23 procent veškeré náklady na veřejnou dopravu v Tallinnu,“ vypočítává mluvčí radnice Toomas Pirn. „Část této sumy je kompenzována zvýšením objemu daní souvisejícího s příchodem nových obyvatel Tallinnu. V posledním roce se totiž obyvatelstvo metropole rozrostlo o 3686 osob a nadále roste.“ Mnozí Talliňané, kteří až dosud uváděli svou chatu jako hlavní bydliště, se nyní přihlásili v Tallinnu, aby mohli dopravu zdarma využívat. Svými místními daněmi tak zvýšili příjmy města.
Na přesné výsledky je brzy
„Doufáme, že klesne počet automobilů jezdících po městě a tím se sníží i znečištění vzduchu. Studie ukázaly, že největšími znečišťovateli ovzduší v Tallinnu jsou automobily,“ ujišťuje Pirn. Zatím je však ještě brzy posuzovat výsledky. „Dosud používala veřejnou dopravu asi polovina obyvatel. Nějakou dobu to potrvá, než budeme moci odhadnout počet aut, která zůstanou vzhledem k bezplatné dopravě na parkovišti.“
Pro rodinu se dvěma dětmi znamená veřejná doprava zdarma úsporu asi 600 eur (15 tisíc Kč) ročně. A to není zanedbatelné v zemi, kde průměrná měsíční mzda činí 900 eur (22,5 tisíce Kč).
V Estonsku s 1,3 miliony obyvatel však protestují ti, kdo v Tallinnu nebydlí. „Studuju tady a pro mě veřejná doprava není zadarmo. Toto opatření je velmi nespravedlivé pro ty, kteří v Tallinnu nemají bydliště. Na venkově vydělávají lidé většinou méně než v metropoli," stěžuje si šestadvacetiletá studentka Eve. Jedna jízdenka stojí 1,60 eura (40 Kč).
Pokuty jsou hodně vysoké
Kdo je přistižen revizorem, platí pokutu, která se může vyšplhat až na 60 eur (1500 Kč), což se zhruba rovná měsíční podpoře v nezaměstnanosti. V této bývalé sovětské zemi, která se v roce 2004 stala členem EU a v roce 2011 vstoupila do eurozóny, činí nezaměstnanost deset procent.
Tallinn doufá, že obdrží titul Zelená metropole Evropy, který uděluje Evropská komise. „Doufáme, že se nám povede tento titul získat v roce 2018,“ prohlašuje zástupce starosty Taavi Aas. „A to, že jsme se stali první evropskou metropolí, která zavedla pro své obyvatele veřejnou dopravu zdarma, nám k titulu pomůže.“