Češi dávají přednost kávě před čajem. Podle průzkumu společnosti GfK koupila jedna domácnost od září 2011 do srpna 2012 v přepočtu průměrně 900 šálku kávy a necelých 500 šálků čaje. Nejvíce lidé utráceli za instantní kávu a černý čaj.
Prodej čaje je více sezónní než prodej kávy, který se v průběhu roku tolik nemění, vyplývá z šetření. „Zatímco v případě čaje můžeme sledovat, že nejsilnějším obdobím jsou z pochopitelných důvodů chladnější měsíce v roce, káva tímto "handicapem" netrpí. Kupující kávy si dopřávají svůj oblíbený nápoj celoročně,“ uvedl Richard Piluša z agentury GfK.
Z pohledu počtu kupujících kupuje čaj i kávu aspoň někdy srovnatelné množství lidí, v období průzkumu tak učinilo shodně 93 procent domácností. Kávu průměrná domácnost kupovala čtrnáctkrát za rok, čaj dvanáctkrát do roka. Při jednom nákupu čaje lidé zaplatili v průměru necelých 40 korun, u kávy byla částka více než dvojnásobná.
Nejčastěji lidé kupovali mletou a zrnkovou kávu, kterou si koupili takřka tři čtvrtiny oslovených. Nepatrně nižší procento lidí si koupilo instantní kávu. Kávové speciality a směsí kupovala polovina dotazovaných. V prodaném množství a výše útraty patří první příčka přesvědčivě instantní kávě s více než 650 šálky.