Vše podstatné k reklamním aktivitám bylo již řečeno v prvním díle. Přejdu tedy hned k jednotlivým firmám.
Fy. M. Riedel, Dr. B. Macků 13/8, Brno.
Suttnerovy hodiny do každé rodiny. Takový reklamní slogan se přímo nabízí.
Úžasný sortiment a a také nejrůznější ceny. Od 58,- do 260,- Kč. A nejen hodiny, Ale i šperky. A plnicí pera. Prsteny, náušnice, vše ze zlata. Malý příklad – krásné zlaté náušnice jsou nabízeny za 65,- Kč! To je cena! Prospekt je velmi rozsáhlý, nelze zde vše reprodukovat. Tak jen malá ukázka.
Na skenech nebudou detaily asi příliš patrné, ale v úvodu celého rozsáhlého prospektu oslovuje firma zákazníka:
„Vaše blahorodí!
Dovoluji si předložiti Vám nejnovější ceník SUTTNEROVÝCH HODIN ze známé švýcarské Suttnerovy továrny na hodiny.“
Úvodní informace končí:
„S projevem dokonalé úcty … atd. „
Prvorepublikový reklamní jazyk byl trochu jiný než ten dnešní. Byl vybranější. Inu – život jde dál a vývoj se nezastaví. Přirozeně. Dnešní velké a movitější firmy mají zcela jiné možnosti. Televizi a internet. Předmět reklamy je zahrnut do jakéhosi příběhu, ve kterém často vystupují obecně známé postavy. Všichni jsou veselí, smějí se, zkrátka, bez onoho reklamního produktu se nedá vůbec žít. Za první republiky to firmy neměly lehké. Kouzlo tehdejší reklamy bylo v použitém jazyce. Ale výsledek byl vlastně stejný. Reklamní produkt byl natolik vychválen a prezentován mluvou tak vybranou, že zákazník získává často dojem, že se bez nabízeného produktu vůbec neobejde. Náklady na reklamu byly tehdy, a jsou i dnes, velmi vysoké. A jsou pochopitelně zahrnuty v ceně nabízeného produktu. Pro inzerující firmy není vůbec jednoduché zvažovat, zda cena za reklamu bude ještě přiměřená koupěschopnosti potencionálních zákazníků.
V závěru tohoto dílu ještě uvedu poslední firmu. Otcův archiv je velmi obsáhlý, a tak zde nemohu uvádět vše.
Fy. Herbert Siegl, obchod Haackovou úspornou tužkou. Praha II, Jerusalémská 15.
Své zákazníky oslovují firemní prospekty buď Velectěný, nebo Velevážený pane. Tehdy to bylo zvykem. Malá citace z úvodu prospektu:
„Velectěný pane!
Právem požadujete tužku k pohotovému použití. Pak musíte sáhnouti po úsporné tužce „Haack“. Haack je vždy použitelná a nepotřebujete ji nikdy přiřezávati.“
A firma nabízí navíc i bezplatné vyzkoušení čtyř nejběžnějších tužek. Tato služba nebývá často nabízena. Bližší informace o firmě Siegl, ani o výrobci nejsou k dispozici.
Na úplný závěr jen pár drobností. Řada firem se omezila na vydávání pohlednicových karet, které zřejmě rozesílaly poštou možným zákazníkům. Podrobnosti o způsobu distribuce těchto drobných reklamních materiálů se mi nepodařilo zjistit. Je pravděpodobné, že i k některým těmto kartám existovaly informativní reklamní prospekty.
Pohlednice s Vlastou Burianem je zřejmě také propagační s cílem nalákat co nejvíce diváků do kin. Ale pokud se diváci nechali touto reklamní pohlednicí zlákat, určitě nebyli filmem zklamáni. Mluvím z vlastní zkušenosti.
Prvorepublikové reklamní aktivity jsou určitě zajímavé ve srovnání s dnešní reklamou. Ta je daleko agresivnější a jejím účelem je dostat se do spotřebitelova podvědomí. Ostatně, to je účelem jakékoli reklamy. Otázkou jsou ovšem použité prostředky. Ta reklama prvorepubliková je pochopitelně poplatná době svého vzniku. Hlavně svojí koncepcí a užitým jazykem. Když se probírám svým zděděným archivem, mám přitom, podvědomě, až nostalgické pocity.
Reklama na spotřební zboží je pouze jedna, menší součást mého reklamního archivu. Velmi zajímavé jsou i reklamní aktivity knižních, časopiseckých a hudebních vydavatelství.
O tom ale až příště.