Slovo vishing pochází z anglického sousloví Voice phishing - v překladu hlasový phishing. Jedná se o telefonní podvod, kdy pachatel obvolává své oběti. Představuje se jménem banky (nebo jiných společností) a sděluje, že účet volaného je napaden a on mu může pomoci zachránit jeho peníze. Jediné, co k tomu potřebuje znát, jsou bezpečnostní údaje k internetovému bankovnictví (ID a heslo, datum narození) nebo k platební kartě (číslo, platnost, jméno na kartě, třímístný kód CVV/CVC ze zadní strany, PIN). Následně oběť přesvědčí, aby mu předala bezpečnostní kódy ze SMS nebo potvrdila operaci v aplikaci mobulního bankovnictví, a vybere jí peníze z účtu.
Jak takový podvod ve skutečnosti vypadá? To vám předvedou studenti Anička a Jakub:
Co dělat, když vám zavolá neznámý člověk a vydává se za pracovníka banky:
- Zkontrolujte telefonní číslo, ze kterého vám takový člověk volá, zadáním do internetového vyhledávače. Můžete tam nalézt recenze k danému číslu.
- Nikdy do telefonu nesdělujte citlivé a bezpečnostní údaje (PIN, čísla či kódy z platební karty, rodné číslo apod.). Chráníte tím především své peníze.
- Nikomu nepředávejte bezpečnostní kód ze SMS a nepotvrzujte v aplikaci mobilního bankovnictví.
- Informujte svého bankéře nebo pracovníka nejbližší pobočky, případně Policii ČR
Abeceda vzdělávání pro seniory je nový seriál připravovaný ve spolupráci s Českou spořitelnou, jehož cílem je naučit seniory bránit se proti podvodníkům na telefonu či na internetu. Součástí seriálu budou vždy edukační videa s praktickými ukázkami nejrůznějších praktik podvodníků na internetu, kterými vás budou provázet - podobně jako u seriálu "Můj chytrý mobil" - studenti Anička a Jakub.