Psychologická "první pomoc" pro lidi zasažené přírodní katastrofou. Radí odborníci z Modré linky
Ilustrační foto: Pixabay

Psychologická "první pomoc" pro lidi zasažené přírodní katastrofou. Radí odborníci z Modré linky

25. 6. 2021

Jak pomoci lidem ze zasažených oblastí, jak s nimi komunikovat, co jim poradit? Psychologickou pomoc nabízí odborníci z Modré linky prostřednictvím telefonu.  Tady jsou zásady "první pomoci" pro postižené či jejich blízké a známé.

Obecně: 

  • Zasaženi se můžeme cítit všichni, je to přirozené. Je dobré mluvit o svých pocitech, strachu, smutku, bezmoci – s blízkými, v komunitě, na lince důvěry…
  • Zachovejme klid a potlačme nutkání horečně něco udělat (je to přirozené, ale nepomáhá to).
  • Zvědavost je rovněž přirozená, ale nepomáhá podlehnout jí a chtít být „u toho“. Nejezděte samostatně do zasažených oblastí. Je to nebezpečné a situaci nepomůžete.
  • Má smysl přidat se k organizované skupině – s nabídkou praktické přímé pomoci, sbírkou potřebné pomoci apod.
  • Má velký smysl poslat peníze – sbírkové účty lze najít opět na sociálních sítích, webech – Jihomoravský kraj, Diecézní charita, média... 
  • S nabídkami pomoci je možné volat krizovou linku JMK na čísle 800 129 921. Nemá smysl volat složky Integrovaného záchranného systému – ty je potřeba nechat volné pro krizovou komunikaci.
  • Pomoc bude potřeba i později. 

7 + 1 P: Jak pomoci zasaženým, pokud jsme s nimi v přímém kontaktu (blízcí, při dobrovolnické pomoci): 

  1. Pozorně naslouchat, pokud zasažení chtějí mluvit.
  2. Přijmout pocity i chování zasaženého – je to „normální reakce na nenormální situaci“.
  3. Poskytnout prostor pro sdílení příběhu, pocitů, i opakovaně.
  4. Projevit pochopení, účast, empatii – neokázale, přirozeně, “normálně”. 
  5. Ptát se, co dotyčný potřebuje. Pokud neví, nabízet konkrétní pomoc při řešení základních potřeb (zajištění střechy nad hlavou, potraviny, voda, oblečení, léky, zajištění péče o děti,…) a prakticky pomáhat.
  6. Nabízet a slíbit pouze to, co můžete reálně zajistit, splnit.
  7. Propojovat – s blízkými, odborníky - např. zdravotníky, úřady, pojišťovnou, dobrovolnickou pomocí…

+ 1: Nezapomínat pečovat i o sebe.

 

7 + 1 P: Přímo pro zasažené: 

  1. Vaše pocity, ať jsou jakékoliv (bezmoc, hněv, vztek, závist…) jsou v pořádku.
  2. I Vaše reakce jsou v pořádku. Není žádný předpis „jak to zvládat“. 
  3. Nebojte se pocity vyjádřit. Pokud chcete, plačte, křičte…
  4. Říkejte si o pomoc, podporu psychickou i věcnou, i opakovaně. 
  5. Pečujte o sebe, jak to jde nejlépe. Hodně pijte. Pokud to jde, snažte se spát. 
  6. Pokud pociťujete zdravotní potíže, vyhledejte lékařskou pomoc. 
  7. Dívejte se do nejbližší budoucnosti, na pár hodin, dní.

+ 1: Říkejte, co potřebujete, mnoho lidí je připraveno Vám pomoci

katastrofy počasí
Hodnocení:
(5.1 b. / 17 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%