Registrace budou probíhat na stejné webové stránce, jako je v současnosti rozcestník pro objednávky na testování crs.uzis.cz. Pro seniory nad 80 let se spustí registrace zítra, tedy 15. ledna od 8.00 hodin. Pro ostatní veřejnost se zpřístupní 1. února.
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
Kde registrace probíhá?
Formulář k registraci najdete na webové stránce registace.mzcr.cz nebo crs.uzis.cz.
Zvládnu registraci sám/sama?
Registrace je jednoduchá, vyplnění formuláře by měl zvládnout každý za cca 5 minut.
Jak registrace probíhá?
Registrace probíhá v několika krocích:
1. Při vstupu do formuláře je třeba nejprve vyplnit telefonní číslo, na které přijde obratem SMS s šestimístným kódem, který pak registrovaný vepíše do formuláře. Tímto krokem je systém zabezpečen proti neoprávněným registracím a případným útokům na systém.
2. Dále ve formuláři vyplníte jméno, věk, rodné číslo, číslo pojištěnce
3. Po registraci k očkování vám systém nabídne rezervaci k očkování a k němu dostanete PIN kód.
4. Následně si zvolíte preferované místo pro očkování, které vám systém nabídne a s ním i volné termíny pro očkování na zvoleném místě
5. Na závěr vyplníte čestné prohlášení
Očkování se provádí ve dvou dávkách, musím se zaregistrovat dvakrát?
Ne, při první registraci je možné zvolit si i termín pro druhou dávku vakcíny.
Musím nahlásit do formuláře svůj současný zdravotní stav? Mám uvádět nemoci, na které se v současné době léčím, anebo i ty, které jsem prodělal/a v minulosti?
Osmdesátníci nemusí kromě jména, věku, rodného čísla, čísla pojištěnce či zdravotního stavu vyplňovat mnoho podrobnějších informací – mají na dřívější aplikaci vakcíny nárok právě díky vysokému věku.
Jak rychle od vyplnění žádosti a odeslání vyplněného formuláře mohu počítat s termínem očkování?
Všechny přihlášené systém nejdřív zaregistruje, ale termín jim přidělí až tehdy, když budou proočkovaní zdravotníci a lidé v domovech seniorů.
Může za mě formulář vyplnit někdo z rodinných příslušníků? A může to být i osoba, která není členem rodiny?
Ano, lidem, kteří nemají doma internet, anebo kteří si při vyplňování formuláře nebudou vědět rady, mohou požádat o registraci někoho z rodiny, ale například i svého praktického lékaře. Registraci lze provést i za pomoci telefonní operátorky na telefonní lince 1221.
Budu si moci vybrat, kde se nechám očkovat?
Ano, systém nabídne podle vyplněné adresy výběr nejbližších míst pro očkování.
Budu si moci vybrat, jakou vakcínou chci být očkován/a?
Ne. V současnosti jsou k dispozici dvě vakcíny od dvou výrobců (Pfizer/BioNTech a Moderna) s tím, že stát bude nakupovat ještě vakcíny od dalších výrobců a ty rozdělovat podle očkovací strategie jednotlivým zdravotnickým zařízením. Občané si vybrat vakcínu nebudou moci.
Můj zdravotní stav mi nedovoluje vycházet z domova. Mohu požádat o to, aby očkování proběhlo doma?
Zatím není jasné, jak se budou řešit tyto případy. Pokud seniora nemůže na očkovací místo doprovodit například rodinný příslušník, je pořeba se poradit se svým praktickým lékařem.
Má očkování smysl i pro ty, kdo už nemoc covid-19 prodělali?
Ano. Jakkoliv není jasné, jak dlouho tzv. post infekční imunita vydrží, rozhodně nejde o celoživotní ani dlouhodobou imunitu. I když data ukazují, že po prodělané nemoci by člověk neměl onemocnět za krátkou dobu znovu, jsou zaznamenány i výjimečné případy, kdy lidé onemocněli dvakrát po sobě s odstupem jednoho nebo dvou měsíců. Očkovací látka vytvoří daleko vyšší hladiny protilátek a buněčnou imunitu. Taková imunita je robustnější, a proto také dlouhodobější.
Obdržením po očkování nějaké potvrzení, kterým se budu moci třeba prokazovat při cestování?
Ano, každý naočkovaný člověk obdrží certifikát v tištěné i elektronické podobě. Doklad o očkování bude také zaznamenán do Portálu občana a později bude možné potvrzení vyzvednout například na Czech Pointu. Do budoucna se také počítá s balíkem benefitů pro očkované – týkat se mají cestování či návštěv hromadných akcí.
Ilustrace: Minsterstvo zdravotnictví ČR