Jiří Stivín: Dokážu zahrát na všechno, co má díru
FOTO: Archiv Jiřího Stivína

Jiří Stivín: Dokážu zahrát na všechno, co má díru

23. 11. 2012

Hudební alchymista Jiří Stivín je schopen hrát na všechny možné i nemožné dechové nástroje, zároveň již léta pružně a úspěšně přebíhá od vážně hudby k jazzu a zpět.

„Dokážu zahrát na všechno, co má díru,“ říká tento multiinstrumentalista, typický svou placatou čepičkou. Hudba jej stále uchvacuje, nejvíce ho vzrušuje improvizace. Laureát prezidentské medaile Za zásluhy z roku 2007 také před pěti lety natočil svůj první film a vystavuje fotografie. V pátek 23. listopadu oslaví sedmdesátiny.

Improvizace je poslání

Stivín ve své tvorbě vždy kladl důraz na improvizaci, které podle něj rozvíjí fantazii. „Většina lidí, která má talent k improvizaci, když se musí učit stupnice, tak se na ten nástroj vykašle a přestane dělat muziku úplně. Dril je vždy nebezpečný,“ tvrdí Stivín, který ve Všenorech u Prahy založil Centrum pro improvizaci v umění zaměřené na hudbu, film a pohyb, výtvarné umění a mluvené slovo. Improvizaci očekává i od členů svého orchestru Collegium Quodlibet, jehož složení je proměnlivé.

Pražský rodák Stivín se po absolutoriu na FAMU věnoval výhradně hudbě. Popovou kariéru začínal v 60. letech v beatových Sputnicích. V roce 1964 u něj ale již dominoval jazz, s Martinem Kratochvílem založil kapelu Jazz Q, se svým duchovním otcem Karlem Velebným pak hrál v jeho SHQ. V 70. letech účinkoval s kytaristou Rudolfem Daškem a v mnoha dalších jazzových formacích, včetně vlastních.

Druhou sférou působnosti je pro Stivína vážná hudba: „Kromě jazzu mě baví muzika předklasická. To je sice vážná hudba, ale nevyužívá symfonických nástrojů. Jde spíše o předklasickou renesanční a barokní 'komořinu'. V ní se mohlo improvizovat a už dopředu se počítalo s tím, že ji interpret nějakým způsobem dotvoří, podobně jako v jazzu,“ nalézá Stivín podobnosti mezi styly, které dělí několik staletí.

Skvělá hudební škola

Stivín, žák flétnového mága Milana Munclingera, hrál nějaký čas i v jeho slavném souboru Ars rediviva. Hostoval například s Pražským barokním triem, Pražskými madrigaly nebo s Pražským komorním orchestrem. Kromě flétny je na ostatní hudební nástroje (cembalo, bicí, další dechové nástroje) vlastně samouk. Skladbu studoval na londýnské Royal Academy of Music v roce 1969 a také na pražské Akademii múzických umění (1977-1980), což zúročil jak v jazzových kompozicích, tak ve scénické a filmové hudbě.

Někdejší student kamery na pražské FAMU natočil před pěti lety svůj první film, dokument o životě jeho matky, herečky Evy Svobodové, s názvem Máma a já.

Stivínova sestra Zuzana byla také herečkou (podle ní se jmenovalo jedno z prvních představení v Semaforu Zuzana je sama doma), v roce 1964 emigrovala do Francie. Stivín má čtyři děti, nejznámější je patrně dcera Zuzana, která je herečkou a zpěvačkou.

hudebníci výročí
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%