Bláznivé internetové výzvy jsou zábavné i nebezpečné. A některé dokonce pomáhají v době koronaviru
Tom Moore. FOTO: metro.co.uk

Bláznivé internetové výzvy jsou zábavné i nebezpečné. A některé dokonce pomáhají v době koronaviru

19. 4. 2020

Oblékněte si krásné společenské šaty a vyfotografujte se v nich u popelnice. Vylejte si na hlavu kbelík ledové vody. Naberte polévkovou lžíci skořice a snězte ji. U všeho se vyfoťte a snímek dejte na sociální sítě. Vypadá to jako naprostá šílenost, ale podobné výzvy jsou fenoménem a zdaleka jim nepodléhají jen mladí lidé.

Udělat to samé, co dělá někdo jiný, a dát o tom vědět co nejvíce lidem. To je podstata trendu, který zaplavil internetový svět. Některé výzvy jsou na první pohled bláznivé a nesmyslné, ale mají jasný cíl. Upozornit na nějaký problém, spustit kampaň na výběr peněz na dobrou věc. Takovou byla například před časem výzva, kdy se známé osobnosti fotily při tom, jak si na hlavu vylévají kbelík vody. Podporovaly tak kampaň na pomoc nemocným s ALS, chorobou, o které se do té doby moc nemluvilo, a získaly tak peníze na její další výzkum. Kbelík si na hlavu vylily nejen potrhlé celebritky, ale i významné osobnosti, jako například bývalý americký prezident George Bush nebo zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

Potíž je v tom, že internetové výzvy se staly tak populární, že se lidé začali předhánět v tom, jakou největší bizarnost či hloupost vymyslí. Nyní se objevují výzvy, které mají pomoci přežít čas trávený doma v nouzovém stavu. Některé české herečky například nyní zveřejnily výzvu, aby se ženy oblékly do krásných večerních šatů v vyfotily se v nich, jak vynášejí odpadky do popelnice. Mnohé to dělají. Další bláznivou výzvu nedávno vymyslela herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová. Vyfotila se, jak je doma výrazně nalíčená. A říká: „Holky, tak schválně. Jak dlouho jste si nemalovaly pusu? Za prvý – protože stejně nikam nechodíte, a za druhý, protože když už, tak s rouškou přes půlku obličeje. Mně se včera tak zastesklo, že jsem se prostě namalovala doma. Hezky tou nejplnější, nejřvavější červenou. Je mi těch chuděrek rtěnek nevyužitých líto.“

„Mně se ta výzva moc líbí, pobavila mě,“ říká třiašedesátiletá Renáta, která si s kamarádkami už poslala fotky, na kterých mají výrazně červené rty, a přitom doma vaří, pletou, koukají na televizi. „Kamarádka zapojila i vnučku přes Facebook. Přijde nám to sympatické, bereme to jako zábavu a vlastně i vyjádření naděje, že nouzový stav a epidemie brzy skončí. A pak si vyjdeme ven na vycházku pěkně nalíčené. Je přece jedno, jestli je to výzva pro mladé holky nebo pro zralé ženy, všem nám už chybí, že nemůžeme pěkné jarní dny trávit hezky upravené venku, ve společnosti,“ vypráví.

Ne vždy jsou však internetové výzvy tak zábavné a neškodné. Bývá hůř. Výrazně hůř. Své o tom vědí rodiče dětí, které podlehly některým výzvám, které jsou přímo nebezpečné. Velmi oblíbenou se stala ta, kdy se lidé fotili a filmovali při polykání polévkové lžíce plné skořice. Výsledkem takového experimentu je dušení se, kašel, zvracení a podle lékařů může dojít až k vážnému poškození zdraví. Jednu dobu se na sociálních sítích po celém světě objevilo denně až sedmdesát tisíc lidí, kteří polknout skořici zkusili a přitom se nechali natočit.

Při další výzvě si lidé sypali na ruce sůl a poté na ně pokládali kostky ledu. Následně závodili v tom, kdo to nejdéle vydrží, protože experiment je bolestivý a může způsobit vážné kožní problémy.

No a teď něco pro hodně otrlé čtenáře, citlivé duše by neměly dá číst.

Poměrně nedávno se objevila na internetu výzva, aby lidé olizovali záchodová prkénka, ideálně na veřejných toaletách, a tím ukázali, že se nebojí koronaviru, tedy podpořili teorii, že řeči o něm jsou jen zbytečná panika. Jak to dopadlo? Jeden z hlavních aktérů výzvy, která se takto nechal natočit mezi prvními, onemocněl. Čím? No koronavirem přece.

Internetové výzvy jsou ukázkou toho, jak rozdílně se na internetu chovají zástupci různých generací. Starší lidé je berou s nadhledem, zapojují se do nich většinou tehdy, když mají charitativní podtext nebo když se chtějí pobavit mezi sebou. Mladí lidé a děti je podstupují proto, aby na sebe upozornili. 

„Sociální média podporují excentrické chování. Platí, že čím výstřednější chování uživatelé předvádějí, tím více jsou za tyto kousky odměněni. Jedná se o rychle se měnící a impulzivní prostředí a strach ze ztráty popularity je zde pro teenagery obrovský. Nepřemýšlejí nad nebezpečností konkrétního činu, ale zaměří se na skutečnost, že splněním výzvy získají stovky toužených lajků, komentářů či sdílení,“ uvedl Jakub Zámečník, který pracuje na Lince bezpečí.

Takže je nyní celkem dobré počítat s tím, že jednou zjistíme, že dítě či vnoučátko udělalo něco naprosto nepochopitelného a chlubí se tím na internetu. V lepším případě se téměř udusí skořicí, v horším případě skončí v nemocnici na infekčním oddělení.

Ale existují i případy, kdy internet ke zviditelnění využili lidé v seniorském věku, a jeden takový se právě odehrává ve Velké Británii. Devětadevadesátiletý Tom Moore, válečný veterán se rozhodl, že do svých stých narozenin, které má na konci dubna, přejde stokrát svou zahradu. Jeho blízcí ho točí, jak se s obrovskou námahou pohybuje s chodítkem a cílem je vybrat co nejvíce peněz pro britské zdravotníky. Původně si Tom myslel, že sledovatelé jeho videí pošlou aspoň tisíc liber, tedy necelých čtyřicet tisíc korun v přepočtu. Ale v polovině dubna už obdivovatelé jeho výzvy a videí poslali více než tři sta sedmdesát milionů korun a další a další peníze na konto přicházejí. A další britští senioři, kteří mají vážné potíže s pohybem, říkají: Tom je nám vzorem, budeme se snažit také chodit co nejvíce, byť je to pro nás náročné a těžké. Ale když to dokáže on, zkusíme to také.

aktivní senioři zábava
Hodnocení:
(5 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%