Senioři tak mohou „vidět“ své rodiny a blízké pomocí Skypu, WhatsApp nebo natočených video vzkazů. Setkání s rodinami pak probíhá virtuálně pomocí life streamu YouTube.
„Jsme si vědomi toho, že udržování kontaktů s rodinou je pro naše klienty a jejich psychickou pohodu naprosto zásadní. Proto jsme příbuzným a všem blízkým nabídli několik možností, jak zůstat v kontaktu i v době, kdy jsou návštěvy zakázány,“ uvedla Věra Husáková za společnost SeneCura, která v Česku provozuje 15 SeniorCenter s kapacitou 2 044 lůžek. Společnost z tohoto důvodu kromě jiného pořídila nové tablety, které může pro online video hovor s rodinou využít na pokoji i klient upoutaný na lůžko.
Nejvíce rodin zatím využívá videohovor přes Skype. „Po odsouhlasení a rezervaci času klientem a volajícím sociální pracovník zprostředkuje hovor. Ten může probíhat ve společenské místnosti u stolního PC nebo na pokoji klienta pomocí tabletu. Aby si užil čas strávený se svou rodinou, připravíme klientovi i dobrou kávu. Z reakcí všech vidíme, že jim tato komunikace přináší obrovskou radost,“ popisuje Veronika Šilhanová, vedoucí sociální péče SeneCura SeniorCentra Modřice. Domovy také vyzývají rodiny, ať posílají natočená videa – video vzkazy – mailem. Zaměstnanci je klientům pustí a nahrají zpět vzkaz od klienta pro jeho rodinu.
Intenzivně probíhá také komunikace s rodinami, které mají o své staré rodiče, babičky a dědečky samozřejmě strach. Kromě standardní telefonické komunikace dostávají příbuzní pravidelné zprávy mailem o dění v daném SeniorCentru včetně fotografií z aktivit; ty také najdou na webových stránkách a na Facebooku. „V Liberci měli tento týden první life stream přes YouTube, kde ředitel SeniorCentra Miloslav Klíma informoval rodiny o aktuálním životě v domově,“ uvedla Michaela Kopřivová ze společnosti SeneCura. Virtuální setkání s rodinami klientů pomoci life streamu se uskutečnilo i v SeniorCentru Plzeň a setkalo se s velkým ohlasem. Rodiny mohou sledovat vysílání ředitele domova, pokládat otázky formou chatu a zároveň na ně během vysílání dostat odpověď. Rodiny a jejich zpětná vazba jsou velkou podporou. „Chtěla bych touto cestou poděkovat Vám i celému kolektivu za péči, s jakou se staráte o naše staroušky. Zprávy a fotografie ze SeneCury jsou pohlazením po duši. Všem přeji hlavně hodně zdraví a sil. Vydržte, bude líp,“ napsala domovu rodina z Plzně.
Moderní technologie tak mohou zmírnit pocity osamocení seniorů a přinést tolik potřebné pozitivní energie a radosti do každého dne. „Dnes se mohla moje maminka poprvé vidět po Skypu se svým prvním pravnoučkem Míšou. Bylo to nádherné a dojemné a my za to jako rodina moc děkujeme. Maminka je v Telči moc spokojená a my oceňujeme profesionalitu a laskavost celého týmu domova,“ vyjádřila poděkování dcera klientky SeniorCentra v Telči.
Věkový průměr klientů v SeniorCentrech SeneCura je 84 let, 75 % klientů je starších 80 let. Většina klientů využívá služby domova se zvláštním režimem určeného pro seniory s Alzheimerovou chorobou či jinou formou demence. SeneCura je největším soukromým poskytovatele pobytových sociálních služeb v České republice, v 15 domovech pracuje 1 050 zaměstnanců.