První automobil značky Trabant vyjel z bran továrny ve Cvikově před 55 lety, 7. listopadu 1957. Datum si východoněmečtí pohlaváři nevybrali náhodou, právě se slavilo 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce. A tak ani moc nevadilo, že pak trvalo ještě celého tři čtvrtě roku, než se podařilo rozběhnout výrobu. První sériové Trabanty P 50, jejichž karosérii tvořila směs z odpadní bavlny a pryskyřice, sjely z výrobního pásu až v červenci 1958.
Tehdejší Sovětský svaz inspiroval i jméno nového vozu, německý výraz trabant, stejně jako ruské slovo sputnik, totiž označuje družici. A přesně měsíc před prvním "zázrakem z pryskyřice" vyslali Sověti do vesmíru první umělou družici Země. Automobil, který měl motorizovat Německou demokratickou republiku, ale nevznikl ve vzduchoprázdnu. Ve Cvikově, který leží pouhých 40 kilometrů od českých hranic, se už před druhou světovou válkou vyráběly luxusní automobily Horch a Audi.
Malý automobil s dvoutaktem pod kapotou byl jejich naprostým opakem. Dnes udivuje hlavně tím, že se jen v lehce pozměněném vydání vyráběl až do konce 80. let. Během posledních dvou dekád sice trabanty nejen v někdejší NDR zmizely ze silnic, postupně se ale tato kdysi vysmívaná vozidla změnila v ceněný sběratelský artikl. A také objekt zábavy - skupina českých dobrodruhů s nimi třeba jela až do Íránu, projela Afriku od severu k jihu a právě teď se pokouší pokořit silnice Jižní Ameriky.