Zimní pneumatiky, upřesnění několika pravidel jejich použití
IIlustrační foto: pixabay.com

Zimní pneumatiky, upřesnění několika pravidel jejich použití

8. 10. 2019

Nastal měsíc říjen, měsíc, kdy obvykle bývá sychravější počasí, přichází mlhy, teplota se pomalu, ale jistě snižuje, nejsou neobvyklé ani ranní přízemní mrazíky. V horských oblastech je tu už předvoj zimy a už někdy sněží a mrzne.

Chtěl bych zopakovat několik pravidel používání pneumatik v letním a zimním období na osobních autech. Od 1. listopadu musí být při zhoršené sjízdnosti použity zimní pneumatiky, a to až do následujícího 31. března – tak říká vyhláška.

Dále jsou některé zvláště nebezpečné komunikace určené Ministerstvem dopravy, kde se osazuje dopravní značka C15a „zimní výbava“, která určuje použití zimních pneumatik za jakékoliv sjízdnosti daného úseku, za jakéhokoliv počasí. Datem osazení této značky musí řidiči tuto značku respektovat. Obyčejně se tyto značky osazují na silnice a dálnice ve II. polovině měsíce října a odstraňují se v dubnu následujícího roku. Je ještě jedna dopravní značka v zimě používaná a to C5a „sněhové řetězy“ a C5b „sněhové řetězy – konec“. Tyto značky se osazují v zimě tam, kde je díky sněhu či náledí nutné i krátkodobě použít sněhové řetězy. Podotýkám, že v Česku je zakázáno používání řetězů na čisté – holé vozovce tedy bez vrstvy ledu či sněhu. (Řetězy si ale vyzkoušejte na vaše auto nasadit zkušebně nejdříve doma v garáži v teple a suchu, ve sněhu a vánici na silnici by vám to mohlo dělat problémy.) Ve Skandinávii se osvědčily a hojně v zimě používají pneumatiky s hřeby, tyto pneumatiky s hřeby jsou u nás zakázány.

Zimní pneumatiky nesmí mít nižší vzorek jak 4 mm. Nové zimní pneumatiky mají obyčejně vzorek 9 až 10 mm. Musí být označeny na běhounu písmeny M a S (např. M+S, M/S, MS apod.) někteří výrobci ještě doplňují pneumatiky značkou sněhové vločky.

Letní pneumatiky nesmí mít vzorek nižší jak 1,6 mm. Nové letní pneumatiky mají obvykle vzorek kolem 6 až 7 mm.

Neopomeňte při změně pneumatik léto – zima a naopak, tyto pneumatiky si nechat před nasazením na vůz vždy vyvážit. Šetříte nejen pneu a nápravy, ale vaše jízda bude příjemná bez kmitajících se kol a kmitajícího se volantu.

Dále je nutné i v zimě pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách, a to vždy před jízdou, a udržovat ho na předepsané hodnotě, dle určení výrobce auta. Je nutné si uvědomit, že s poklesem teploty venku, klesá i tlak v pneumatice. Proto této kontrole věnujte maximální pozornost. Podhuštěná i přehuštěná pneumatika je zvláště v zimě velké riziko.

Dle mé zkušenosti by neměly být pneumatiky starší jak 4 až 5 roků. Dochází totiž ke stárnutí materiálů, z kterých jsou vyrobeny, začínají se na nich objevovat drobné vlasové trhlinky a pneumatika přestává být plastická, pružná, prostě stárne. Je potom daleko větší nebezpečí prasknutí takové staré pneumatiky při najetí na kámen, na obrubník, na uliční vpusť apod.

Jestliže řidič najezdí s vozidlem ročně jen 8 až 10 000 km, doporučuji celoročně používat jen zimní pneumatiky. Při tomto průjezdu km za rok zimní pneumatiky totiž zestárnou dříve, než se ojedou a není ekonomické na těch pár km měnit je za letní a naopak. Je velmi výhodné mít osazené zimní pneu na discích a měnit tak jen celá kola, nedoporučuji stále přezouvat na jedny disky střídavě zimní a letní pneu, může snadno, při častějším přezouvání pneu na disku, dojít k poškození pneumatiky.

Mnoho z nás se rozhoduje v březnu či v dubnu, po zimě, že se již vyplatí tzv. dojet zimní pneumatiky v jarních měsících, protože mají vzorek ještě kolem 4 mm a na další zimu už by nebyly vhodné. Tady musím upozornit na vyhlášku, která ukládá i pro zimní pneumatiky i používané v létě vzorek min. 4 mm. Takže pokud vám vzorek klesne pod 4 mm na zimních pneumatikách, nesmíte na nich jezdit ať je léto nebo zima.

Přeji vám všem starším i novým řidičům mnoho šťastných km v zimě i v létě a dodržujme prosím všichni pravidlo „šťastného návratu“.

Doplňte ve svém autě ještě nemrznoucí kapalinu do ostřikovače, zkontrolujte kvalitu chladicí kapaliny v chladícím sytému auta a v jeho topení či klimatizaci, desinfikujte a vyčistěte klimatizaci a její filtry, přidejte do auta smetáček na sníh a škrabku na led. Rezervní láhev nemrznoucí směsi do ostřikovačů na delší cesty uložená v kufru se vám jistě vyplatí. Ruční spray na odmrazení skel a zámků je v zimě taky dobrá věc do auta. A pokud do kufru auta přibalíte řetězy a malou lopatku (takovou tu vojenskou skládací), pro“strýčka příhody“, máte s sebou již vše.

A teď již jen romantika, zasněžená krajina, posypaná silnice a námrazou ojínělé stromy, sluncem zalitá krajina a venku-8°C. Můžeme se pustit klidně opatrnou jízdou na cesty a jet třeba na zimní víkend na Šumavu, nebo jen do vedlejší vesnice k tetě pro vajíčka.

A zapomeňte na to, že se v zimě posílníte štamprličkou slivovice před jízdou. Opilý řidič, veselý řidič, ale krutý vrah.  

Hodnocení:
(5.2 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Miroslav Hladík
No, čekal jsem, že přiznáte, že jste nevěděl, že v některých případech můžete jezdit na zimních pneu i na menším vzorku než 4 mm. To se nestalo, bohužel .... Jinak doufám, že TECHNICKÁ VEŘEJNOST nechápe problematiku stejně jako vy.
Jaroslav Charvát
Pane Hladíku, nejsem právník, tak nemohu do takových detailů s Vámi diskutovat o platnosti příslušného odstavce zák. 361/2000 Sb. U technické veřejnosti je to chápáno tak, jak jsem to popsal. Děkuji Vám za Váš zájem.
Miroslav Hladík
Pane Charváte, gratuluji k najetým km bez nehod ! Nicméně Vámi citovaný zákon se týká POUZE ZIMNÍHO OBDOBÍ ( jak je uvedeno v nadpisu celého tohoto paragrafu) od 1.listopadu do 31.března a navíc jen v tom případě, že je souvislá vrstva sněhu ....atd. Z toho tedy vyplývá, že jízda na zimních gumách v létě dle zákona vzorek 4mm nevyžaduje - dokonce v některých případech může být na menším vzorku bezpečnější. Dostačující výška dezénu v létě na všech pneu je tedy 1,6 mm. Podivuji se tedy, proč těm šetřivým, kteří chtějí dojíždět zimní gumy v létě, tuto informaci nepodáváte ??? Přeji Vám vše dobré - za sebe považuji informace pro čtenáře této diskuze za dostačující , nechť si své použití pneu vyberou každý dle svého.
Jaroslav Charvát
Pane Hladíku, dle mé informace, zákon 361/2000 Sb. paragraf 40a, odstav. 1b, přímo ukládá min. hloubku dezénu zimních pneumatik u osobních aut nejméně 4 mm....atd. Nebudu celý paragraf citovat. Já ve svém příspěvku neříkám přece, že někdo musí v létě používat zimní pneu. Já to jen doporučuji u těch řidičů, kteří ujedou málo km za rok, nebo chtějí zimní gumy tzv. dojet v letním období. Jinak, já naopak nedoporučuji celoroční pneumatiky, s těmi jsem neměl nejlepší zkušenosti ani v zimě ani v létě. Proto o nich vůbec nepíši ve svém příspěvku. Já jsem toto "dojetí" zimních pneu provedl mnohokrát, a jen chci sdělit, že mám více jak 2 500 000 km bez nehody. Tedy i bez nehody na těchto dojížděných pneumatikách. Tolik jen vysvětlení. Byl jsem u mnoha nehod, byl jsem i u mnoha nehod v zimě, ale důvodem v zimě byly především letní gumy, ojeté zimní gumy a většinou nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Pokud mluvím pouze o technických příkladech nehod. Jinak vám pane Hladíku přeji mnoho šťastných km na pneumatikách, které si sám vyberete dle svého nejlepšího svědomí a vědomí. Děkuji za vaše připomínky.
Miroslav Hladík
Vážený pane Charváte, doporučujete lidem jezdit v létě na zimních gumách. Dovolím si shrnout svá doporučení : 1) jízda v létě na zimních gumách je nebezpečná, byť aktuálně není vyhláškou zakázána. Někdy mohou být příčinou nehody, která by se ve stejné situaci na letních pneu nestala ! Kdo chce tedy šetřit na přezouvání, nechť si pořídí univerzální, které jsou ve vlastnostech mezistupněm mezi zimní a letní pneu - tedy v zimě se chovají o něco hůře než zimní pneu, v létě pak o něco hůře než letní pneu. Tomu je třeba přizpůsobit způsob jízdy. Zimní pneu se ale v létě chovají mnohem hůře, tedy bych je nikdy nikomu nedoporučil. 2) minimální výška vzorku zimních pneumatik není striktně dána 4 mm, jak vyplývá z Vašeho příspěvku. Očekával bych tedy, že podáte ve svém obsáhlém příspěvku informaci úplnou....
Jaroslav Charvát
Pane Hladíku, prosím, výška dezénu pneumatik je dána vyhláškou Ministerstva dopravy, tato vyhláška také nezakazuje používání zimních pneu v letním období. Děkuji Vám za dotaz.
Miroslav Hladík
Pane Charváte, obdivuji Vaši odvahu radit. Váš příspěvek je dle mého názoru velmi nebezpečný, neboť ve valné většině informací máte pravdu - bohužel, protože mnozí čtenáři by se mohli domnívat, že jste znalec v oboru a tudíž, že máte pravdu ve všem. V čem s Vámi nesouhlasím? Především - pokud doporučujete, cituji : "Jestliže řidič najezdí s vozidlem ročně jen 8 až 10 000 km, doporučuji celoročně používat jen zimní pneumatiky", pak jste v rozporu s názory odborníků, kteří právě před tím varují ! Doporučuji tedy všem, aby si přečetly právě informace od odborníků, porovnali je s názory Vašimi a pak si sami udělali názor. Zadruhé uvádíte, že zimní pneumatika musí mít vzorek minimálně 4 mm. O tom jste opravdu bytostně přesvědčen nebo toto své tvrzení chcete sám dodatečně nějak upřesnit? Osobně si přeji nebýt účastníkem nehody, kterou způsobí řidič z důvodu nevhodných pneumatik dle Vašeho doporučení.
Jaroslav Charvát
Pí Kosťunová, já jsem se ve svém článku schválně nezmínil o celoročních pneu. Ony jsou univerzální a to sebou nose negativa i pozitiva - jak pro léto tak pro zimu. V zimě se chovají daleko hůře ve sněhu a na náledí jako "originál" zimní a v létě totéž,. ale naopak. Takže, promiňte , nejste "trubka". Někdy universálnost je na úkor dalších kvalitativních vlastností. Tím tyto gumy nezavrhuji. Každý si musí vybrat, jaké vlastnosti potřebuje pro svůj způsob jízdy a používání pneu.
Jaroslav Charvát
Pane Kuchto, máte pravdu, že jsem zopakoval pro mnohé z nás známé věci. Ale ne všichni senioři nosí v hlavě jen zimní provoz svého auta a podle pravidla "Opakování je matka moudrosti" ....to snad někomu pomůže.
Jiří Kuchta
Co prosím ? Jezdit v létě na zimákách ? Za prvé v horku rychle odejdou a za druhé nebezpečně prodlouží brzdnou dráhu.
Jiří Kuchta
Článek celkem na nic, omílá tisíckrát známé informace. Mnohem užitečnější by bylo doplnit o informace co je jinak v sousedních zemích.
Libor Farský
Užitečné informace, děkuji.
Eva Mužíková
Ivano, nejsi trubka, já jsem letos na jaře prorazila jednu letní pneu, musela jsem koupit dvě nové do páru. Moc nechybělo a koupila jsem všechny čtyři........ Takto ušetřím jen za dvě a ty nové letní se pokusím asi udat..... Nebo ne, nevím, jen tak uvažuji... Jezdím opravdu málo, alespoň ušetřím za přezouvaní....:)))))
ivana kosťunová
Tak asi já jediná mám jako trubka zimní a letní a tohl se dozvím, když jsem obije koupila nové. Nevadí, ušetřím až příště a díky za radu.
Eva Mužíková
Jaroslave, díky Vašim slovům ušetřím na jaře za letní pneumatiky. Minulý týden jsem koupila kompletní nové zimáky a při počtu ujetých km za rok, nebudu dle Vaší rady na jaře už přezouvat... Tak ještě tu nemrznoucí směs do ostřikovačů... ostatní, včetně škrabky na zamrzlá okna s logem našeho útulku už mám. Hurá do zimních kilometrů / u mne spíš metrů / :))))
František Matoušek
Nezbývá než souhlasit. Jezdím od roku 1965 a pravidelně posledních asi 25 let přezouvám.
Jitka Caklová
Když jsem se před jarním přezouváním dozvěděla toto: "Celoroční pneumatiky jsou určené zejména pro ty, kteří mají malý roční nájezd km a tudíž kupovat dvě sady pneumatik nedává smysl, zejména protože se nedoporučuje mít na autě pneumatiky starší 6 let. Po této době totiž pneumatiky ztrácí své klíčové vlastnosti a i když jsou téměř neopotřebovatelné, jejich jízdní vlastnosti jsou velmi nebezpečné.", koupili jsme tedy celoroční, o ostatní technické záležitosti se při preventivní prohlídce postará automechanik a netechnické, co je mezi nebem a zemí, neovlivním. Přeji všem Šťastné návraty i třebas jen když jedou do sousední vsi k tetičce pro vajíčka. Já tedy pro ně jezdím na koloběžce a taky nemám jistotu, že se vrátím, ale vždycky si říkám že jo :-)
Hana Rypáčková
Užitečné rady.. Už nepřezouvám dva roky , jezdím málo a na zimních. Ale čeká mě technická...
Mirek Hahn
Rozumné zásady. Nelze než souhlasit. Osobně přezouvám na zimní dřív než většina řidičů a na jaře je nechávám déle. Zkušenost mne naučila, že nejde jen o sníh a led ale především o nízké ranní a večerní teploty, pod 10°C funguje zimní pneumatika lépe než letní.