Přitom je mnoho nemocí, jejichž včasný záchyt může být pro zdraví i život zcela zásadní. Tak si vezměte k ruce kalendář, tužku a telefon a objednejte se na své preventivní prohlídky. Odpovědnost za vaše zdraví náleží jen vám. Jaká jsou tedy preventivní vyšetření, která jsou plně hrazena zdravotními pojišťovnami?
Preventivní prohlídka u praktického lékaře – každé dva roky. Součástí prohlídky je laboratorní vyšetření krve (v předstihu) a moči. Přímo při prohlídce lékař doplní pacientovu a rodinnou anamnézu a provede kompletní fyzikální vyšetření (pohledem, pohmatem, poslechem, poklepem) plic, srdce, štítné žlázy, stavu žil a tepen, krevního tlaku a indexu tělesné hmotnosti. Do prohlídky též patří orientační kontrola zraku, sluchu, očkování… Kontrola zahrnuje i posouzení rizik v rámci onkologické prevence a zhodnocení výsledků vyšetření (EKG – po čtyřicítce každé 4 roky, laboratorní vyšetření koncentrace cholesterolu a triacylglycerolů v krvi – v padesáti a šedesáti letech věku, laboratorní vyšetření glykémie a orientační vyšetření moči).
Screening rakoviny tlustého střeva a konečníku – speciální test pro stanovení okultního krvácení ve stolici (mezi 50 a 55 lety věku každý rok, poté každé 2 roky nebo screeningová kolonoskopie 1x za 10 let). Zajišťuje praktický lékař, u žen může i gynekolog.
Preventivní stomatologické vyšetření – 2x ročně. Lékař vyšetřuje stav chrupu a sliznice, zjišťuje, zda nedošlo ke změnám signalizujícím nádorové či jiné onemocnění, provede odstranění zubního kamene, příp. doporučí specializované ošetření u hygienistky.
U žen navíc:
Preventivní gynekologické vyšetření – 1x ročně, součástí prohlídky je screening karcinomu děložního hrdla formou cytologického vyšetření.
Preventivní mamografické vyšetření prsou – 1x za dva roky (od 45 let věku), zajišťuje buď gynekolog nebo praktický lékař.
Zdravotní pojišťovny upozorňují na to, že pravidelně nepodstoupí preventivní prohlídky ani polovina pojištěnců. Přitom je jasné, že výmluvy typu „pokud mě nic nebolí, radši se u doktora neukážu“ nebo „přece tam nebudu otravovat, když jsem zdravý“ nebo „k doktorům jsem nikdy nechodil, nebudu to na stáří měnit“ opravdu nejsou na místě. Jan Mates, vedoucí marketingu Vojenské zdravotní pojišťovny, o problému ví: „Pořád se snažíme nacházet cesty, jak dovést klienty do ordinací lékařů na prevenci, která může zachraňovat zdraví i životy. V naší uživatelsky jednoduché mobilní aplikaci Zdraví na klik je Zdravotní deník, který slouží právě k upozorňování na očkování, preventivní prohlídky a screeeningové programy. Někdy také realizujeme adresnou kampaň, například na záchyt rakoviny tlustého střeva a konečníku, které u nás tvoří jednu z nejčastějších onkologických diagnóz. Bez osobní odpovědnosti každého klienta ovšem tento problém vyřešit nelze.“