Jaroslava Valová: Dnes jsou chytré i koupelny
Jaroslava Valová. FOTO: SIKO

Jaroslava Valová: Dnes jsou chytré i koupelny

6. 5. 2019

Před téměř třiceti lety založila s manželem rodinnou firmu na vybavení koupelen. Dnes SIKO zaměstnává na 900 lidí a firmě se daří bez dotací státu udržet se na špičce v tomto oboru. Jaroslava Valová patří dlouhodobě k topmanažerkám a portálu i60 e svěřila, co stojí za jejím úspěchem.

Co Vás v roce 1991 inspirivalo k založení firmy pro dodávání stavebních izolací,keramiky a obkladů ? Tedy dnes známé jako SIKO?
Podnikání s koupelnami byla vlastně náhoda. Hned po revoluci potkal manžel známého, který nabízel možnost dodávek obkladaček. Tehdy to pořád bylo nedostatkové zboží a proto mělo jít podle jeho doporučení o dobrý byznys. Tak jsme to zkusili.

Bylo složité sehnat bez podnikatelské historie a bez známostí v tomto oboru dodavatele? 
Známosti z oboru jsme z doby předrevoluční neměli žádné. A tak jsme v začátku našeho podnikání na náš zájem o přímé dodávky zboží dostali od výrobců vesměs zamítavé odpovědi. Proto jsme si museli z počátku vystačit s překupováním zboží z podnikových prodejen výrobců. V podstatě jsme začínali, jak se říká, opravdu na zelené louce. A museli jsme si postupně získávat důvěru jak u zákazníků, tak u výrobců. Tehdy nebyly žádné telekonference, skype a podobně, vše bylo postaveno na osobním kontaktu, osobních jednáních, postupném budování vztahů.

Který výrobek se za téměř 28 let historie vaší značky stal největším hitem? A naopak, který nesplnil očekávání?
Myslím si, že hitem byl koupelnový nábytek s celokeramickými umyvadly, který jsme tady začali prodávat jako první. Ale náš sortiment zahrnuje přes 150 000 položek a každý výrobek má své příznivce. Bylo by nespravedlivé určit jen jeden jediný. Navíc popularita je spojená s trendy, které se za 28 let už hodně proměnily a proměňují. V současnosti je hitem smart koupelnové vybavení, vybavené řadou chytrých funkcí a moderních technologií. Stylově zařízené koupelny i kuchyně. A co nesplnilo očekávání? Původně, na začátku podnikání, jsme mysleli, že budeme prodávat také stavební izolace, ve kterých jsme tehdy viděli perspektivu. Lidé se ale velmi rychle začali ptát spíše po vanách, dlažbách, bateriích atd. a my si uvědomili, že specializace na prodej kompletního vybavení koupelen bude lepší. Na izolace nakonec vůbec nedošlo.

Při vzniku prodejny na pražském Zličíně jste spolupracovali se světoznámou architektkou Evou Jiřičnou. Čím Vás překvapila a co se Vám nejvíce v těchto prostorách líbí?
S Evou Jiřičnou je zážitek spolupracovat. Je nesmírně milá, ohleduplná, empatická. Přes všechen svůj zasloužený věhlas, dýchá z její osobnosti pokora a při práci s klientem vzájemná úcta a respekt. Eva je pověstná svou zálibou práce se sklem a kovem. To se odrazilo v interiéru showroomu SIKO na Zličíně. Podílela se na návrhu vestibulu i interiéru showroomu. A pro zákazníky zde vytvořila i ukázku koupelny se skleněnými umyvadly a antikorovými otočnými vertikálními válci s úložnými poličkami. To vše inspirované svojí vlastní koupelnou v jejím londýnském bytě.

Od roku 2012 SIKO nabízí kromě koupelen i kuchyně.Je o tento koncept mezi zákazníky očekávaný zájem?
Zákazníci spolu s koupelnou velmi často ve stejném čase zařizují i kuchyni a možnost zařídit oboje na jednom místě, u nás, je pro ně přidaná hodnota. A zákazníci tuto možnost vyhledávají. Současně mají u nás k ruce i projektového konzultanta, který zkoordinuje vše potřebné pro jejich projekt nové koupelny i kuchyně, napříč sortimenty. A pohlídá i ladění do vybraného stylu v zařizování. Zákazník tak ušetří čas a zbaví se starostí spojených se zařizováním a koordinováním všech aktivit s tím spojených.

Vaše společnost se do české podnikatelské historie zapsala prvním vydáním  katalogu koupelnového vybavení. Jak často tento katalog vydáváte?
Katalog KOUPELNY s novinkami z koupelnového sortimentu vydáváme pro zákazníky každý rok. S rozšiřováním sortimentu postupně přibyly další produktové katalogy, jak pro KUCHYNĚ, tak pro interiérové DVEŘE. Protože na začátku každé proměny interiéru stojí inspirace, pro naše zákazníky vydáváme magazín o stylovém bydlení a nejnovějších trendech v zařizování, s názvem INSPIRACE. Novinkou je katalog oblíbených STYLOVÝCH ŘEŠENÍ KOUPELEN A KUCHYNÍ s ukázkami koupelen a kuchyní zařízených v oblíbených interiérových stylech – provence, přírodní, skandinávský, industrial, zámecký a řada dalších.

Již léta patří SIKO k nejúspěšnějším firmám v tuzemsku.Vy sama jste pravidelně na nejvyšších místech žebříčku top manažerek a podnikatelek.  Můžete porovnat, jak se změnilo u nás podnikatelské prostředí? Pomáhá stát podnikatelům?
Devadesátá léta začátků podnikání byla neopakovatelná doba. Doba nadšení ze svobody a s tím spojená ochota podnikatelů i jejich zaměstnanců vydat ze sebe maximum, často bez ohledu rodinu a na svůj volný čas. To se postupně výrazně mění v opačný trend. Dnes na žebříčku životních hodnot bývá přednost rodiny a volného času nad seberealizací či kariérou v práci. Na druhou stranu rozvoji podnikání svědčí úplně jiné technologické možnosti, dostupnost informací, rychlost komunikace, nové materiály. Za tímto vývojem zaspal stát v budování infrastruktury a v řešení školství v souladu s demografickým vývojem i odborným zaměřením. Z mého pohledu stát nevytvářel a nevytváří rovné podmínky pro všechny subjekty. Pomáhal a pomáhá jen v určitých odvětvích a výraznou podporu získávali také zahraniční investoři. České podnikatele z nevýrobního sektoru měl stát až na posledním místě. Naše firma postupně vytvořila 900 pracovních míst a na jejich vytvoření neměla ani korunu z dotací od státu. Stejně tak pro nás nebyla žádná podpora při získání pozemků pro provozovny. Postupně přibývá administrativy i kontrol. Pomoc vypadá podle mého názoru jinak. Ale nestěžuji si, o místo na slunci se musí bojovat. Když se pak dostaví úspěch, je to tím větší zážitek. Nicméně i nadále platí, že se musí pokračovat i po dosaženém úspěchu dál na plné obrátky, protože stále platí a bude platit „kdo chvíli stál, už stojí opodál“. To platí v každé činnosti, určitě pro nás podnikatele. Jako stát s naší zaostalou infrastrukturou už za vyspělou Evropou bohužel opodál stojíme, stačí vyjet za hranice.

Jakou vlastně koupelnu a v jakém barevném provedení máte Vy osobně? A čemu dáváte v interiéru přednost?
Koupelnové vybavení jsem si vybírala ze sortimentu, které SIKO nabízí. Hodně jsem si navrhovala sama. Upřednostňuji praktické zařízení k pohodlnému užívání.  Co se týče barev, mám ráda spíše jednoduchá, elegantní řešení. Tedy kombinaci bílé či krémové, nejlépe se dřevem a ve skle sprchové kouty. Obě koupelny jsou vybaveny velmi prakticky, mají dostatek odkládací plochy na celokeramických umyvadlech a zavěšený nábytek, aby se pod ním snadno uklízelo. Termostatické baterie, hlavové sprchy, odsávání pachů přímo z WC mísy, bidetovací funkce na toaletách, automatické splachování pisoárů. Vše v moderním designu. To vše dnes patří ke standardnímu vybavení. Osobně nevyžaduji žádný přehnaný luxus, vše se řídí především funkčností. U nás navíc v dostupných cenových relacích.

Máte nějaké koníčky ,jimiž „dobíjíte baterky"?
Ráda trávím čas s rodinou a vnoučaty. Když je čas, společně vyrazíme na lyže nebo do tepla k moři. Příjemné jsou i nordic walking procházky přírodou.  A určitě je to práce na zahradě, radost z vlastní vypěstované zeleniny, zavařování. Navštěvování i organizování kulturních akcí a sledování úspěchů našich sportovců.

 

Božena Hažová

 

 

 

 

 

bydlení rozhovor
Hodnocení:
(5 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 49. týden

Staré české filmy a pohádky se minulý týden líbily, a tak v nich ještě budeme pokračovat i v tomto týdnu.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

20%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

19%