České děti chodí do lesa nejčastěji s rodinou (58 procent) a to na houby. Se školou či zájmovým kroužkem to je podstatně méně (8,8 procenta). Nejčastější českou dřevinu nebylo v průzkumu schopno určit 56 procent dotázaných. A podle čtvrtiny dětí má odpadky v lese uklízet lesník, zjistil průzkum Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů.
Důvodem odcizování se je podle studií lákavější nabídka televizního a internetového prostředí, kde děti tráví mnohem více času.
Zájem o lesy ovšem klesá po celém světě. Například v USA a Británii už to má i své pojmenování: porucha vztahu k přírodě. Výsledky posledního velkého evropského průzkumu (Jugendreport Natur) z roku 2017 v Německu potvrdily, že se i malí Němci přírodě odcizují. Tak například 35 procent dětí si nebylo jistých, na které světové straně vychází slunce. Pětina si myslela, že to je na severu. Děti by také hledaly v lese jablka, hrušky nebo dokonce ananas a mango.
Německá situace je podobná té české. Podle českého průzkumu Nadace proměny Karla Komárka tráví české děti pobytem venku průměrně 1:41 h ve všední den a 2:49 h o víkendu. A z toho v samotné přírodě (lesy, louky, pole) jen 7 minut ve všední den a 45 minut o víkendu. Ve srovnání s časem stráveným u nejrůznějších médií je pobyt venku zhruba dvakrát kratší. „Je to vždy na rodině. Nalákat děti do lesa lze i moderně. Co třeba uspořádat dobrodružnou výpravu s lovením hlasů ptáků pomocí QR kódů telefonem nebo třeba pátrat a fotit stopy zvěře?" ptá se Miloš Tomek z projektu Lesní svět. Ten chce vrátit děti i dospělé znovu do přírody. V jeho dílnách vznikají sofistikované dřevěné výrobky v podobě vzdělávacích tabulí, věží poznání, závěsných pexes věnovaných floře a fauně, dendrofonů, frotáží, skládaček.
V Česku také přibývá lesních pedagogů. Tento certifikát má dnes asi 800 učitelů.„Z pravidelných vzdělávacích akcí víme, že některé děti se dostanou do lesa třeba jen jednou za rok. To je skutečně alarmující a pokud nechceme současný trend prohlubovat, měla by přijít koncepční změna,“ říká po 17 letech zkušeností v lesní pedagogice Václav Lokvenc z areálu enviromentální výchovy Hájemství.
V Rakousku stát na přelomu tisíciletí legislativně stanovil povinnost, aby žáci základní školy minimálně jednou za první stupeň a jednou za druhý stupeň navštívili centrum lesní pedagogiky. V Česku je taková aktivita závislá pouze na zájmu učitele.