Chystali jste se do zahraničí letadlem a zrušili Vám let? Mělo Vaše letadlo, kterým jste se vraceli z dovolené, několikahodinové zpoždění? Odmítla Vás pustit letecká společnost na palubu letadla? Ve všech případech máte nárok na náhradu škody, a to až do výše 600 eur (zhruba 15 tisíc korun).
Nárok na kompenzaci vychází ze směrnic Evropské unie již z roku 2004. Cestující v České republice dosud o této možnosti neměli informace, až nyní se začala vymáháním náhrad škod u leteckých dopravců zabývat služba Kompenzomat.cz.
„Naším cílem je nejenom rychle a férově vyřešit oprávněné nároky klientů, ale zároveň chceme posílit znalosti cestujících o jejich právech, a přispět tak ke zkvalitnění servisu leteckých společností i cestovních kanceláří,“ vysvětluje ředitelka portálu Kompenzomat Alice Güttlerová. Podle ní stačí na stránkách www.kompenzomat.cz vyplnit jednoduchý formulář o problémovém letu, sestávající ze základních údajů o pasažérovi a konkrétní letecké lince, vše ostatní již zajistí služba Kompenzomat.
Základní posouzení vzniku nároku obvykle netrvá déle než týden. Samotný proces vyřízení žádosti pak v závislosti na průběhu a počtu podaných žádostí trvá v průměru od dvou týdnů do dvou měsíců. Z náhrady škody ve výši 250 až 600 eur si služba Kompenzomat odečte odměnu ve výši 27 procent z přiznané kompenzace.
„V žádném případě nechceme peníze předem, a už vůbec nechceme peníze v případě, kdy se je nepodaří získat. Nebude-li nárok cestujícího uznán, nic neplatí,“ dodala Alice Güttlerová s tím, že žádost o kompenzaci je možno podat až 24 měsíců ode dne, kdy proběhl či měl proběhnout let.
Nárok na kompenzaci vzniká v případě:
|