Naši planetu chrání stovky kutilů i profi opravářů
FOTO: opravarna.cz

Naši planetu chrání stovky kutilů i profi opravářů

30. 1. 2019

Spotřebitelské chování, jehož zásadou je nezkoumat, zda se předmět dá opravit, ale jít hned koupit nový, je pro životní prostředí stále víc škodlivé.

V Česku vznikl projekt nazvaný opravarna.cz, který pomáhá k tomu, že se nemusíme s oblíbenou porouchanou elektronikou hned loučit. Informace o tomto projektu nám sdělil jeho zakladatel Jan Charvát.

Co bylo impulsem pro založení Opravárny?  
Vadí nám, že většina výrobků, od mobilních telefonů až po lednice či boty, je často vyráběna tak, že se krátce po uplynutí záruční doby rozbijí. Současně nastavená ekonomika nás nutí koupit nový výrobek, přestože je možné tyto výrobky i opravit. Končí tak zbytečně v odpadu a přitom republika i naše blízké okolí je plné šikovných lidí a firem, které by těmto výrobkům dokázali prodloužit život. Proto jsme vytvořili Opravárnu. Jsme otevření jak hobby opravářům, tak servisům všeho druhu. Záleží na zákazníkovi, koho si na základě nabídnuté ceny a hodnocení vybere.  

Kolik lidí je v tomto projektu zapojeno v celé ČR?  
Nyní máme 1100 opravářů a odborných servisů po celé ČR. Dokážeme tedy najít opravu na cokoliv od mobilu po ledničku. Většina jich bydlí ve větších městech. Lidé z menších měst, kde není tolik opravářů nebo je špatná dostupnost MHD, jakožto i lidé hůře pohybliví, ocení novou službu, což je svoz výrobků z domova do našich partnerských servisů. Svoz lze jednoduše objednat na www.opravarna.cz/svoz. Týká se to zatím však především mobilních telefonů, PC, TV apod. Kuchyňské elektro či ledničky zatím nesvážíme, protože se to nevyplatí.    

Co se nejčastěji opravuje?
Zhruba 98% zakázek je ze segmentu elektroniky. Hlavně PC, mobily, tablety, notebooky, TV, dále pak ledničky a další bílou elektroniku, najdeme opravu i na kuchyňské elektro jako jsou toastovače či konvice.  

Je pravda, že většina především spotřebičů má zabudované nějaké “kazítko”, které je příčinou jeho selhání hned po záruční době?
S tzv. plánovaným zastaráváním, tedy s tím, že se výrobek rozbije brzy po uplynutí záruční doby, se podle našeho nedávného průzkumu setkalo 75,5 % spotřebitelů. Pro tento jev se zažil název kazítko nebo ještě jeden vulgárnější. Nejedná se však většinou o žádnou konkrétní součástku, ale o celý soubor výrobních postupů, volbu materiálů apod. Výrobky jsou zkrátka často tak nekvalitně konstruované, že se brzy rozbijí a výrobci co nejvíce znesnadňují možnost jejich opravy, například rozebrání a opětovné složení nebo že výrobci nedodávají náhradní díly.

Váš projekt sleduje ochranu životního prostředí. Jak se podle Vašeho názoru Češi stavějí k tomu, že je možné věci opravit a ne je hned vyhodit?
V poslední době zaznamenáváme mimořádný zájem o toto téma. Je to dáno jednak zájmem médií, témata spojená s ochranou životního prostředí jsou masově probírána i na sociálních sítích. Jednak ani nemáme na výběr. Planetu máme jen jednu a pokud ji budoucím generacím chceme přenechat v jakž takž rozumném stavu, je třeba změnit naše plýtvavé spotřebitelské chování. Opravy výrobků chrání planetu hned několikrát. Tím, že prodlužují životnost současných výrobků se další výrobky nemusí vyrábět. Tím se šetří množství zplodin v ovzduší i množství vypouštěného CO2, které stojí za klimatickou změnou. V neposlední řadě chrání přírodu před hromadami odpadu, protože nejlepší odpad je takový, který ani nevznikne. My jdeme tomuto trendu naproti a vítáme ho. Máme před sebou ale ještě mnoho práce a proti sobě mnoho překážek.    

Základní poplatek za zpracování žádosti o opravu je 49 Kč. Co za to zákazník dostane?
Zákazník u nás na webu www.opravarna.cz jednoduše zadá zakázku, svou adresu a okruh, ve kterém chce opraváře vyhledávat a oslovovat. Po zaplacení 49 Kč platební kartou (lze to i přes sms) za něj systém všechny vhodné opraváře a servisy osloví. Zákazník tedy nemusí na internetu a jinde složitě vyhledávát servisy a opraváře. Hobby opraváři, kteří si snadno poradí za pár korun třeba s přerušeným kabelem od mikrovlky, na internetu ani nejsou. Přitom může bydlet o ulici vedle. Opraváři a servisy pak zákazníkovi dávají do mailu své nabídky, takže si najde výhodnou cenu. Uvidí také hodnocení od ostatních zákazníků, čímž se sníží nebezpečí, že si domů pozve anonymního podvodníka, který ho třeba okrade. Navíc, když se na jeho zakázku nikdo neozve, což značí, že výrobek se opravit nevyplatí, vracíme 49 Kč zpět na účet. V podstatě tak otestujeme, jestli je výrobek opravitelný. Protože když na opravu nedokážeme najít někoho my, tak nikdo. Při objednání svozu se tento poplatek 49 Kč neplatí, zdarma je i svoz a diagnostika závady. Ale svážíme jen výše jmenované segmenty.

 

Božena Hažová pro portál i60

 

 

 

oprava životní prostředí
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?