Podnikaví senioři. Přibývá jich
Ilustrační foto: ingimage.com

Podnikaví senioři. Přibývá jich

9. 6. 2018

Založím si živnost, budu podnikat. Toto říká čím dál více lidí ve věku kolem šedesátky. Je to zvláštní? Ne, je to logické. Na trhu práce o ně není zájem, tak berou život do vlastních rukou. Český statistický úřad zveřejnil údaje, podle nichž nejvíce podnikatelů přibylo právě v nejstarších věkových kategoriích. Mezi lidmi v důchodovém věku vzrostl jejich počet o více než polovinu. Zkrátka, podnikatelů ve věku šedesát a více let přibylo v letech 2010 až 2017 celkem o více než čtyřicet jedna tisíc.

„Naopak v řadách mladších lidí zájem o podnikání výrazně klesá. Nejvýrazněji se snížil u mladých podnikatelů do třiceti devíti let, těch ubylo o šedesát pět tisíc,“ uvedl Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. Poznamenal, že se i v této oblasti projevuje stárnutí populace. Ta zpráva je však velmi zásadní.

Ukazuje, že populace sice stárne, ale neznamená to, že staří lidé budou společnosti takzvaně na obtíž, zbytečnou zátěží, jak si mnohdy mnozí lidé myslí. Naopak. Jde o generaci, která chce žít aktivně a tudíž dělá vše proto, aby si to mohli dovolit. Takže třeba šedesátník, který cítí, že už o něj v jeho zaměstnání není zájem jako dříve, zkusí ve své práci dělat takzvaně sám na sebe. Jistě, u všech profesí to nejde. Ale u některých ano a lidé se čím dál méně bojí to zkusit. Naopak mnozí mladí lidé si uvědomují, že podnikání je dřina, která si žádá spoustu sil a času, tak se raději nechají zaměstnat. Ne nadarmo se říká, že generace současných mladých lidí považuje za důležitější volný čas, možnost cestovat a bavit se, než dělat kariéru, jako tomu bylo například v devadesátých letech, kdy kde kdo dřel do úmoru.     

Chtějí být prospěšní  
Na podobné téma se zaměřil nedávno i další průzkum. Dělala ho Asociace malých a středních podnikatelů, která si u agentury Ipsos zadala zkoumání toho, jaký mají lidé vyššího věku vztah k podnikání. Ze zprávy vyplývá, že se do deseti let zdvojnásobí počet podnikatelů starších jednašedesáti let. Dva z každých deseti seniorů dokonce uváděli, že ještě uvažují o zahájení podnikání. Jako hlavní motivaci přitom neuváděli pouze potřebu financí, ale i potřebu zachovat společenskou prospěšnost, udržet si psychickou a fyzickou aktivitu. Je tady i velká skupina lidí, kteří podnikají dlouho a dostali se do seniorského věku. Přesněji, generace podnikatelů, která začínala v devadesátých letech. Mnozí z nich nemíní končit jen proto, že dosáhli věku, který bývá označován za důchodový. Proč taky? Když jsou zdraví a jejich firma klape, klidně ji řídí dál jako když jim bylo čtyřicet.

„Udržet seniory v aktivní ekonomické činnosti se musí stát celospolečenským tématem,“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podnikatelů. „Jejich rychlý úbytek jakožto živnostníků by měl přímý dopad na obslužnost regionů, neboť jsou základem drobného obchodu, řemesla, malého zemědělství. Stejně tak by ale senioři chyběli i na trhu práce, neboť jsou nejenom spolehlivou s výkonnou pracovní silou, ale v době minimální nezaměstnanosti jsou dnes jednoduše nenahraditelní,“ tvrdí.

Pro mnohé lidi, kteří přišli o práci kvůli vyššímu věku nebo na ni už prostě nestačí, to možná bude vypadat jako příliš optimistické, smělé tvrzení. Nicméně z průzkumu vyplynulo, že pozice lidí vyššího věku v mnoha profesích výrazně stoupá na vrchol. „Mnozí zaměstnavatelé považují seniory za nadprůměrné pracovníky, cení si jejich zkušeností, spolehlivosti a zodpovědnosti,“ tvrdí Karel Havlíček.     

Nebát se podnikat
Asociace malých a středních podnikatelů proto rozjíždí celospolečenskou aktivitu s názvem Silver Business zaměřenou jednak na podporu seniorů v samostatném podnikání, tak v jejich pracovním angažmá. Cílem je, aby se lidé vyššího věku nebáli pracovat, podnikat, ucházet se o práci, aby nepodléhali pocitu, že svět patřím mladým a pro ně v něm už moc příležitostí není. Donedávna to tak sice bylo, ale právě v tomto směru se nyní hodně mění.

„V tomto roce je poprvé více podnikatelů starších jednašedesáti let, než mladších šestatřiceti let,“ připomněl Karel Havlíček. Senioři v průzkumu uváděli, že nejpreferovanějšími obory, v nichž podnikají nebo si to troufají zkusit, jsou malých obchod, administrativa, pedagogika, drobná výroba a poradenství.

Václav Vojtěch, manažer aktivity Silver Business k tomu říká: „Je to projekt, který přináší výhody všem. Málo se mluví o tom, že podnikatelská činnost v sobě spojuje fyzickou i mentální aktivitu, sociální kontakty i pocit uznání i sounáležitosti, což jdou všechno složky, které udržují seniory aktivní. A aktivní senior je nejen spokojenější a podle mnohých studií i zdravější a déle žijící, ale též odlehčuje sociální a zdravotní systém. Takže takové perpetuum mobile na spokojenost seniorů, podnikatelské sféry i společnosti. Vyplatí se ho uvést do chodu.“

Mnozí lidé vyššího věku jsou z celoživotní těžké práce unavení, nemocní. Je jasné, že podnikání či jiná práce ve věku nad šedesát není pro každého. Naopak jiní jsou zdraví, naladění něco dělat a únavu a nemoci jim způsobuje právě pocit, že o ně není zájem, že už společnosti nemají co dát.

Ať už jde o kteroukoli z těchto skupin, je dobré vědět, že odvážných seniorů přibývá a společnost jim začíná vytvářet podmínky, aby se ta odvaha mohla zhmotnit ve výsledcích. Protože si všichni začínají uvědomovat, že označení senior už dávno nevyjadřuje to, co třeba před třiceti lety.

práce
Hodnocení:
(4.2 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%