Bezpečný internet: Nakupování on-line
Ilustrační foto: ingimage.com

Bezpečný internet: Nakupování on-line

14. 3. 2018

V dnešním světě plném moderních technologií a internetu, patří nákupy online ke stále častěji využívané formě pořizování zboží a služeb. A není divu: pro realizaci nákupu nemusíte nikam chodit, máte velký výběr, ceny většinou bývají lepší než v kamenných obchodech a také vám zboží dorazí až ke dveřím.

Výhodou je také možnost rychlého srovnání zboží a získání informací o něm na stránkách obchodů. Nezanedbatelná je i úspora času a možnost nakupovat v jakoukoli denní či noční dobu. Nakupování přes internet má však i svá rizika, na která je dobré pamatovat. Pokud ale dodržujeme několik jednoduchých zásad, není se čeho bát.  

Podvodné versus seriózní e-shopy
Čas od času se může objevit podvodný e-shop. Vždy se najde někdo, kdo to „zkusí“. Tyto e-shopy se často snaží názvy či vzhledem napodobovat ty už existující a známé. Pokud tedy nakupujete někde poprvé, vždy si objednávejte zboží na dobírku. Zvláště podezřelé jsou především výrazně levnější e-hopy, které umožňují pouze platbu předem. Určitě je dobré vyhledat si obchod na některém ze serverů, které se zabývají jejich recenzemi a hodnocením. Z těchto informací si lze často udělat představu o kvalitě a fungování. Pokud již máte e-shop vyzkoušený, je samozřejmě jednodušší platit on-line platební kartou.  

Seriózní e-shop poznáte podle toho, že jasně uvádí všechny důležité informace: veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČO, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby, pracovní dobu), které jsou ověřitelné (obchodní rejstřík, telefonní seznam), "fyzické" adresy, mobilní spojení i pevné telefonní linky do poboček, kde lze zboží i osobně převzít, kladné reference na internetových diskuzích na nezávislých serverech, bezpečný nákup – komunikaci se zákazníkem vede přes SSL kanál a při placení kartou používá platební brány anebo 3D Secure.  

Platba kartou
Platba kartou je pro svoji jednoduchost stále oblíbenější. I v tomto případě je ale dobré být obezřetný. Především plaťte pouze tam, kde jsou vaše údaje během platby šifrovány pomocí protokolu HTTPS. Zároveň věnujte pozornost případným zprávám prohlížeče o neplatných certifikátech. Pokud vás váš prohlížeč varuje před neplatným certifikátem, raději se vždy obraťte na e-shop jinou cestou, případně se poraďte se zkušenějším uživatelem.  

Kvalita zboží
Zboží na internetu si nelze při nákupu vyzkoušet – to je asi jedna z největších nevýhod tohoto typu nákupu. U většiny druhů zboží zakoupených na internetu ale máte právo jej bez udání důvodu do 14 dnů vrátit! V takovém případě máte samozřejmě také nárok na vrácení veškerých plateb zaplacených dodavateli v souvislosti s touto kupní smlouvou, a to včetně poštovného a balného. Následné vrácení výrobku podnikateli však provádíte na vlastní náklady.  

Doručení a převzetí zboží
Při přebírání zásilky od dopravce je vhodné zkontrolovat, zda je obal zásilky neporušený. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište s dopravcem protokol o reklamaci zásilky a informujte obchodníka.  

Nákupy v zahraničí
Globalizovaný svět nabízí i globalizované nakupování na internetu. Po celém světě je řada obchodů, které nabízejí skvělé zboží, a proto čeští spotřebitelé samozřejmě využívají možnosti k nákupům i mimo hranice České republiky. Při problémech s on-line prodejci v rámci zemí EU se obraťte na Evropské spotřebitelské centrum, které vám zdarma poskytne jak informace o vašich právech, tak přímou podporu v případném sporu se zahraničním prodejcem.   Pokud nakupujete v České republice přes internet v e-shopu, který sídlí v jiné zemi EU, Norsku nebo Islandu, máte vždy minimálně stejná práva jako v ČR – tedy dvouletou záruku a čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu. A to i v případě, že v dané zemi je záruční doba pouze jeden rok. Pokud by však v dané zemi byla například tříletá záruka, máte právo na tříletou záruční lhůtu. Mimo země EU se pravidla pro vrácení zboží a reklamace liší v závislosti na tamních zákonech. Proto si vždy před nákupem zboží v zahraničním e-shopu tyto údaje ověřte.  

Příklady z praxe a jak je řešit

Případ 1 - Zboží jsem zaplatil a nedostal – co s tím:
V českém internetovém obchodě jsem si před dvěma měsíci objednal zboží. Obdržel jsem elektronické potvrzení objednávky, pak jsem zboží zaplatil převodem na účet. Poté jsem obdržel i potvrzení přijetí platby, ale zboží mi do dnešního dne stále nebylo doručeno. Na stránkách internetového obchodu v sekci „Sledování mé objednávky“ bylo uvedeno, že moje objednávka byla vyřízena. Žádné zboží jsem nikdy neobdržel, navíc mi ani nepřišel e-mail potvrzující odeslání objednávky (jak chybně prodejce uvádí v sekci „Sledování mé objednávky“). Kontaktoval jsem prodejce několikrát všemi možnými způsoby, na žádný e-mail prodejce nereaguje a telefonní číslo je nedostupné. Co mohu dělat?  

Postup
Pokud jste se s prodejcem nedohodli na jiném termínu, zboží zakoupené na internetu musí být zasláno nejpozději do 30 dnů. Jestliže zboží v této lhůtě neobdržíte, třebaže jste jej již zaplatili, požadujte po prodejci vrácení zaplacené částky. Písemně odstupte od smlouvy a zároveň vyzvěte prodejce k vrácení peněz do 14 dnů doporučeným dopisem s dodejkou. V písemném odstoupení a výzvě k vrácení peněz, upozorněte prodejce, že po uplynutí této lhůty požádáte příslušný soud o vydání platebního rozkazu.  

Odstoupit můžete i e-mailem, zvlášť pokud tuto možnost prodávající zaručuje. V případě, že vaše odstoupení e‑mailem nebude prodávajícím akceptováno (žádejte zprávu o potvrzení, že odstoupení vzal prodávající na vědomí, tak poznáte, zda je třeba případně i odstoupit písemně). Písemné odstoupení – doporučeným dopisem - ovšem můžete v případě sporu lépe prokázat. Soud na základě vaší žádosti vydá platební rozkaz na zaplacení dlužné částky k vašim rukám.   V případě jakýchkoli nejasností je možné také požádat o radu a pomoc Evropské spotřebitelské centrum ČR, které poskytuje rady a informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a vymáhání těchto práv a dále pomáhá spotřebitelům s řešením stížností a sporů s prodejci výrobků a služeb v členských zemích Evropské unie, Norsku a na Islandu.  

Případ 2 - Odstoupení od kupní smlouvy uzavřené přes internet: Koupila jsem si v internetovém obchodě na základě krásné fotky šaty a po přijetí jsem zjistila, že na rozdíl od obrázku mají šaty jinou barvu a navíc mi nesedí. Mám možnost zboží vrátit, když jsem si ho nemohla předem vyzkoušet?  

Postup
Od kupní smlouvy na zboží zakoupené přes internet (uzavření tzv. distanční smlouvy) lze odstoupit bez uvedení důvodů a jakékoli sankce do 14 dnů od převzetí zboží. V případě, že prodávající nesplnil svou informační povinnost a nepředal informace dané zákonem (např. uvedení obchodního jména a adresy provozovatele obchodu a identifikační číslo provozovatele; informování o všech nákladech na dodání zboží; poučení spotřebitele o právo odstoupení od smlouvy před jejím uzavřením a po dodávce objednaného zboží), prodlužuje se lhůta k odstoupení na 3 měsíce. Pokud v jejím období prodávající informace doplní na zákonnou míru, končí tato lhůta a začíná běžet nová čtrnáctidenní lhůta. Více případně zde.  

Případ 3 - Reklamace zboží zakoupeného v zahraničním e-shopu: Zakoupil jsem si zboží (český spotřebitel) v anglickém e-shopu a to chci následně v záruční lhůtě reklamovat. Prodejce ode mě zboží jako reklamaci převzal, ale reklamaci už více než měsíc nevyřídil.  

Postup
Při nákupu v zahraničním e-shopu je zapotřebí počítat s odlišnou legislativou dané země. Nejprve je nutné ověřit si, zda zboží reklamujete v záruční době, protože zatímco v České republice je na spotřební zboží pevně poskytována dvouletá záruční lhůta, v některých zemích Evropské unie je poskytována záruka pouze jednoletá, v USA je základní záruka dokonce jenom půlroční, i když firmy běžně nabízejí roční. V zahraničí se dále může stát, že při různých slevových akcích bude záruka dále omezena. Vždy si pečlivě přečtěte záruční list přiložený k produktu. Reklamaci lze bohužel většinou řešit pouze v zemi, kde bylo zboží zakoupeno. Při reklamaci zboží se obraťte přímo na prodejce. Pokud je záruční list evropský (tzv. EWS nebo European Bloc Warranty) nebo celosvětový, zkuste reklamaci uplatnit v autorizovaném servisu, v případě, že vám ale servis reklamaci neuzná, musíte ji uplatnit u prodejce.

V některých zemích není dán termín pro vyřízení reklamace (u nás je to 30 dní); mnohdy platí tzv. obvyklá lhůta, která bývá 4 až 6 týdnů. Doporučujeme vám výslovně uvést datum, dokdy chcete odpovědět na reklamaci. V žádosti byste měli vždy uvést, jaké má zboží závady a co reklamací požadujete (např. oprava, výměna za nový výrobek, vrácení peněz). Žádost nemusíte vždycky psát přímo v jazyce země, kde jste nakupovali, ve většině případů postačí angličtina.    

 


Internet a Vy
Hodnocení:
(5 b. / 2 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?