Jedním z hlavních komunikačních nástrojů, který dnes na internetu používáme, je email. První e-mail se objevil v roce 1965, je tedy starší než samotný internet. S příchodem sítě internet se stal e-mail velmi oblíbeným, protože umožňoval snadný přenos elektronických zpráv mezi různými počítači přes síť. Rychlost doručování informací se tak zkrátila z několika dní na několik vteřin.
Emailem se můžeme spojit s celým světem prakticky okamžitě a zadarmo. Ať se děti či vnoučata rozeběhnou na kterýkoliv kontinent či do jakéhokoliv kouta naší země, díky e-mailu budeme před sebou mít neustále jejich čerstvé fotky a nové zážitky. Proto je logické, že zcela nahradil některé dosavadní typy předávání informací. Například telegram se stal díky novým formám komunikace už jen vzpomínkou. Stejně jako je tomu všude v prostředí internetu, jsou ale i s e-mailovou schránkou spojena určitá rizika. Některá jsou jen obtěžujícího charakteru, jako je např. spam. Jiná nevyžádaná pošta má ale za účel získat od nás osobní data, či dokonce přihlašovací údaje. I u emailu je tedy nutné mít se na pozoru a věnovat pozornost potenciálním rizikům. Při troše opatrnosti se ale není třeba bát. Pokud dodržujeme několik základních bezpečnostních pravidel, žádné velké riziko nehrozí.
JAK SE DO EMAILU PŘIHLAŠOVAT
Nejbezpečnější cestou, jak vstoupit do své emailové pošty, je ze svého zabezpečeného počítače přímo přes přihlašovací formulář na webové stránce (například http://www.seznam.cz). Pokud postupujeme tímto způsobem, nemusíme se o své přihlašovací údaje obávat. Na server jsou data vždy odesílána zabezpečenou formou. Tedy nikdo naše heslo nemůže odposlechnout.
Pokud se připojujeme k e‑mailu jinde než na svém osobním počítači v zabezpečené síti, vždy je dobré používat vyšší úroveň zabezpečení. V takovém případě je dobré používat SSL (Secure Sockets Layer – protokol nejčastěji používaný pro bezpečnou komunikaci s internetovými servery pomocí HTTPS) verzi přihlášení do služby e-mail, tím získáme vyšší úroveň zabezpečení. Například pokud budeme připojeni k internetu v internetové kavárně nebo v jakékoli nezabezpečené wi-fi síti, může kdokoli v blízkosti získat naše osobní údaje, jako jsou přijaté e-maily, odeslané e-maily, které si v dané chvíli prohlížíme. Internet není jako diskuse mezi kamarády, naše informace putují skrze neznámé servery. Předejít nepříjemným situacím lze jednoduše kliknutím na jeden odkaz – Přepnout e-mail na: SSL verzi.
ZABEZPEČENÍ EMAILU
Pro co nejlepší zabezpečení schránky, je nutná správná volba hesla. Měli bychom si ho zapamatovat, není ale dobré používat kombinace, které jsou pro ty, kdo se do emailu budou snažit dostat, na první pohled průhledné. Mezi nejpoužívanější a tedy nejméně spolehlivé jsou např.: „12345“, „heslo“ nebo „qwerty“ což sice vypadá dobře, ale při pohledu na klávesnici je zjevné, že jde „jen“ o písmena vedle sebe. Nevhodné je i použití křestního jména nebo příjmení, data narození atd. To nejdůležitější upozornění je, že heslo ke schránce rozhodně nikdy nikomu nesdělujeme, ani neposíláme. Pokud máme problém s jeho zapamatováním, je dobré si ho napsat na kousek papíru a uložit na bezpečné místo. Určitě ho ale nesmíme nechat ležet vedle počítače, v peněžence ani ho ukládat na plochu počítače nebo dokonce přímo do e-mailové schránky. Pokud si pečlivě uschováte heslo ke své e-mailové schránce a budete se jen trochu držet známého hesla „důvěřuj, ale prověřuj“, bude vám e-mail sloužit dlouho a dobře. V e-mailu si každý časem nashromáždí podstatnou část svého on-line života. Od přihlašování k nejrůznějším službám přes objednávky z internetových obchodů po výpisy z banky. Proto kdo má přístup do naší schránky, má přístup k naší identitě. Proto je dobré si účet zabezpečit i další adresou nebo přímo telefonním číslem. Není třeba se obávat, že by tyto údaje poskytovatel služby jakkoli využil. Je vázaný zákonem o ochraně osobních údajů a také internetová pošta podléhá zákonu o listovním tajemství.
SPAM ANEB NEVYŽADÁNÁ POŠTA V NAŠEM EMAILU
Asi každý se setkal s nevyžádanou poštou, která mu každý den zaplavuje jeho privátní emailovou schránku. Spam je masově odesílaná nevyžádaná elektronická pošta, tedy e-mail odeslaný na obrovské množství e-mailových schránek. Společným znakem těchto e-mailů je to, že spammeři odesílají zprávy na obrovské množství e-mailů. Nejedná se o žádnou cílenou reklamu na vytipovaný okruh lidí, ale o masové rozesílání dané zprávy (reklamy) komukoli. Dalším společným znakem spamu je, že adresa odesílatele není reálná. Bývá nahrazena neexistujícím odesílatelem nebo nahrazena e-mailem příjemce. Rozesílání spamu je chápáno jako obtěžování – pokud by spammeři odesílali spamy ze své e-mailové adresy, bylo by snadné je dohledat a odpojit od internetu. Hlavním důvodem rozesílání spamu je zisk. Spamem v žádném případě není reklamní sdělení, které jsme si sami vyžádali, když jste odsouhlasili posílání reklamních e-mailů např. od firmy, kde jste v minulosti nakupovali. Dále spamem není klasická soukromá nebo obchodní e-mailová komunikace.
POZOR NA TRIKY SPAMMERŮ
Pokud chceme omezit počty nevyžádaných emailů, je dobré zbytečně nezveřejňovat svou e-mailovou adresu na internetu, tj. neregistrovat se v podezřelých, neznámých formulářích nebo soutěžích. Na internetu jsou totiž roboti, kteří sbírají e-mailové adresy za účelem rozesílání spamu. Na konci nevyžádané zprávy bývá obvykle tlačítko Odhlásit (Unsubscribe). Správně by nás po kliknutí na odhlášení měla tato funkce skutečně odhlásit, pokud se ale jedná o podvodný e-mail, často se tímto krokem přihlásíme jen k odebírání dalších spamových zprav. Pokud si tedy nejsme stoprocentně jisti, že jde o newsletter či obchodní sdělení, k jehož zasílání jsme dali dříve souhlas, na toto tlačítko neklikáme. Většina spamů je odesílána z uživatelova počítače bez jeho vědomí, protože je jeho počítač napaden virem. Doporučuje se tedy používat aktualizovaný operační systém + firewall + aktualizovaný antivir, jinak může rozesílat spam i váš počítač.
Objem nevyžádané pošty je obrovský. Podle některých čísel je celosvětový poměr z celkového počtu e-mailů: nevyžádaná pošta, spam, 93 % a vyžádaná pošta – HAM, 7 %. Ze 100 e-mailů je tedy 93 spamových zpráv a pouze 7 regulérních e-mailů! Převážná většina spamu obsahuje reklamu na farmaceutické výrobky. Každý den je odesláno 107 miliard spamu. Více než 95 % spamu je psáno v anglickém jazyce.