Tady je pět bodů, které je dobré znát, když se chystáme vyjet na dovolenou s cestovní kanceláří. Můžeme tak předejít zklamání, nedorozumění a pocitu, že jsme byli podvedeni.
1. Čtěme recenze. Ale berme je s rezervou. Na internetu se rozmohl pěkný zvyk, napsat ze své dovolené recenzi. Zhodnotit jaký byl hotel, jaké okolí, zda cestovka nelhala ve svých slibech, případně upozornit další turisty, pokud něco nebylo tak, jak bylo prezentováno v katalogu. Když si vybereme hotel, je tedy dobré zadat si jeho jméno i místo do internetového vyhledávače. Oddělme to, co o něm píší kanceláře a agentury, které ho nabízejí, začtěme se do toho, co píší jeho hosté. A to i ti zahraniční, pokud nám jazyková vybavenost dovolí. Když je u některého hodně varování, není to zpravidla bezdůvodné. Naopak, s rezervou berme recenze věčných rýpalů, kteří si stěžují například na to, že každý večer bylo v nabídce švédských stolů maso hovězí, vepřové, telecí, kuřecí, ryby a plody moře, oni nevěděli, co si vybrat a to jim zkazilo dovolenou.
2. Google mapy pomohou. Zadejme si jméno a místo hotelu na internetu do mapy. Zjistíme tak, jestli je opravdu vzdálen od moře tak, jak cestovka slibuje, jaké je jeho okolí. Seriózní cestovní kancelář poznáme podle toho, že tuto možnost sama na svých stránkách nabízí nebo vám ji v pobočkách ochotně poskytne. Když se tam na prosbu vyhledat hotel v mapě, budou tvářit divně, může to být varování.
3. Učme se výrazům turistického byznysu. Přesně si předem před koupením zájezdu zjistěme, co znamenají různé výrazy jako polopenze, all inclusive, ultra all inclusive, kontinentální snídaně, rozšířená kontinentální snídaně. Ptejme se, co přesně který výraz znamená, obsahuje. Nestyďme se ptát, není na tom nic špatného.
4. Cestovka není nepřítel. Ne vždy platí, že když se něco nepovedlo, může za to cestovní kancelář. Jestliže se měsíc před sezónou vedle apartmánu, který jsme si vybrali, začal stavět dům, cestovní kancelář to neovlivní, stavbu zarazit nemůže a dost možná to nikdo z ní netušil, když uzavírala smlouvu o prodeji pobytů právě v tomto apartmánovém domě. Ano, takové věci by si měla hlídat, ale nevylévejme si vždy zlost na delegátech jen proto, že jsou právě při ruce. Dobrého delegáta poznáme, že se snaží pomoct, ale stavbu nebo hluk rozjařilých mladých sousedů, opravdu nezavinil.
5. Zjednodušujme, nekomplikujme. Předem si ujasněme, co od dovolené čekáme a zda je to v našich silách. Aby dovolená nebyla vyčerpávající honičkou. Jestliže jsme ve věku a v kondici, které přináší určitá omezení, mysleme i na takové okolnosti jako je délka cesty z letiště do hotelu. Na malém řeckém ostrůvku může trvat dvacet minut, na velkém ostrově jako je Kréta nebo třeba v Turecku i téměř tři hodiny. Zbytečně únavná záležitost. Stejně tak je dobré si promyslet, zda zvládneme poznávací zájezdy nebo spoustu výletů. Někdy se stává, že jsou starší a nemocní lidé pro ostatní přítěží a brzdí je jen proto, že neodhadli své síly.Dovolená má být odpočinek, nejedeme na ni proto, abychom po návratu přátelům ukazovali co nejvíce fotografií se slovy: Tak tam všude jsme byli.