Foto

Dopékané pečivo musí být
od srpna jasně označeno

31. 7. 2012

Pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů nebo prodávány po předchozím rozpečení hotového výrobku, budou muset být od středy 1. srpna v regálech povinně odlišeny od čerstvě upečených výrobků. Tuto povinnost dává obchodníkům nová vyhláška ministerstva zemědělství. Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci ji kritizují. Prý je administrativně zatíží a zvýší jim náklady. Pečivo však kvůli tomu nezdraží.

Především obchodní řetězce část prodávaného pečiva dosud rozpékaly ze zmrazených výrobků, nebo dopékaly ze zamrazených polotovarů, značit to však nemusely. Produkty, které byly v hotovém stavu zmrazeny a zákazníkům prodávány po rozmrazení obchodníkem budou muset být na regále nově povinně označeny nápisem "rozmrazeno". Regál s výrobky dopékanými ze zmrazeného polotovaru budou obchodníci povinně označovat cedulkou "ze zmrazeného polotovaru". Původní záměr ministerstva, aby se vyhláška vztahovala vedle nebaleného pečiva také na balené produkty, narazil na odpor Bruselu.

Pojmem "čerstvý" budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

Ke změně předpisů vedl ministerstvo výrazný nárůst rozpékaného pečiva na pultech obchodů v posledních letech. „Spotřebitel by měl mít dostatečné informace, na jejichž základě se rozhodne o nákupu potravin. Jednou z nich je také údaj o procesu výroby,“ řekl ČTK mluvčí MZe Jan Žáček.

Podle dřívějšího vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku. MZe tvrzení řetězců odmítá. „Každý člověk si umí spočítat, že umístění nápisu vedle regálu s pečivem není nic nákladného,“ uvedl Žáček.

Stejně tak úřad nesouhlasí s tvrzením, že nové značení zkomplikuje orientaci nakupujících. „Je to právě naopak. Spotřebitel se může lépe orientovat ve výběru produktů, tedy nejen podle ceny a vzhledu, ale i podle procesu výroby,“ argumentuje mluvčí.

Hypermarkety však s tímto opatřením nesouhlasí. „Novým značením na téměř 300 prodejnách Albert vzniknou náklady, nicméně v ceně dopékaného pečiva se to neprojeví,“ uvedla mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková. Prodejny Albert v současnosti nabízí zhruba 100 dopékaných položek. Řetězec má také vlastní řemeslné pekárny.

nákupy obchodní řetězce pečivo
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.