Kolem Lipenské vodní nádrže je nepřeberná řada možností pro cyklovýlety. Jsou zde trasy mírné, náročnější a také s obtížnými úseky. Projeli jsme pro vás čtyři trasy. Jako základnu jsme si zvolili Jenišov nedaleko Horní Plané. Vy si můžete upravit jednotlivé trasy podle vašich představ, vaší výkonnosti a podle místa, odkud budete vyjíždět. Tento návrh popisuje cestu na rakouský šumavský hřeben, kde se tyčí dvě vyhlídkové věže a do lyžařského areálu Hochficht.
Černá v Pošumaví
Nejdříve míříme do Černé v Pošumaví. Cyklostezka z Horní Plané přes Jenišov vede mimo hlavní silnici až k železničnímu přejezdu dva kilometry před Černou. Bohužel ty dva kilometry musíme opatrně projet po poměrně frekventované silnici. Černá získala název podle černých hald při těžbě grafitu. Kostel Neposkvrněné Panny Marie je z roku 1800, věž přibyla o sto let později. Z Černé se vydáme k převozu do Dolní Vltavice. Jedeme po hřebeni poloostrova a zastavujeme se u kaple Stini z roku 1753. Vedle zděné kaple rostou dvě obrovské lípy, každá z nich má obvod přes pět metrů. Lípy byly vysazeny už v roce 1648 u původní dřevěné kaple.
Z hřebene sjedeme k převozu. Dolní Vltavice je dnes rekreační obec. Zdejší kostel z poloviny 14. století skončil pod vodou. Nejdelším lipenským převozem se každou celou hodinu dostaneme na protější břeh. Tady bývala osada Kyselov, dnes nás tady nic nečeká. My vyrážíme přímo rovně a po chvíli za rakouskou hranicí pěkně svižně do prudšího kopce. Křižujeme zbytky Schwarzenberského kanálu. Dnes ho míjíme bez povšimnutí. Jedna z našich tras se mu bude věnovat podrobně.
Na kopci v Oberhaagu zahneme doprava a pokračujeme po hřebeni do Grünwaldu. Cyklostezka je výborně značená, toto značení však většinou neodpovídá údajům v českých mapách. Projíždíme nádhernými lesy a sledujeme ukazatele k vyhlídce Moldaublick.
Moldaublick
Rozhledna se tyčí na severním svahu hory Sulzberg ve výšce okolo 1000 metrů nad mořem. Byla postavena v roce 1969 a jako základ posloužila ocelová konstrukce těžní věže. Vyhlídková plošina je ve výšce 24 metrů a poskytuje pohled prakticky na celou lipenskou přehradu. Za vstup se platí 2 eura a musí to být mince. Jinak vás turniket nahoru nepustí. Když jsme byli u rozhledny, byl zde i zájezd seniorů z Česka a ti přišli na to, že turniketem projdou dva lidé najednou.
Alpenblick
Kousek se vracíme a pokračujeme do Schönebenu. Cestou ještě zastavujeme u nádherné dřevěné rozhledny Alpenblick. Byla otevřena v květnu 2009 a měří 33 metrů. Je z ní docela slušný výhled, ale aby bylo vidět Alpy, muselo by být opravdu ideální počasí a dokonale čistý vzduch.
Z Schönebenu se dá pohodlně většinou z kopce vrátit k převozu v Bližší Lhotě. Převoz jezdí do Horní Plané a odjíždí vždy v půl v každou hodinu. Občerstvení je možné v Schönebenu, ale také v Přední Zvonkové nebo v restauraci přímo u převozu.
Hochficht
My se však nevzdáváme a pokračujeme do lyžařského střediska Hochficht. Po půl kilometru odbočujeme z hlavní silnice doleva. Dobré značení nás vede neomylně, pak však přichází zrada. Značení umožní dvě varianty. My volíme tu, která začíná stoupáním. A stoupání je to dost slušné. Pak se však dostáváme na vrstevnicovou cestu a nelitujeme. Jsme u chaty na Rehbergu v dostatečné nadmořské výšce. Chata je sice uzavřena, o čemž už nás informovaly ukazatele. Otevřeno jen od čtvrtku do neděle. Doplňujeme zásoby vody a pokračujeme k hraničnímu kamenu 1/10. Tady býval tradiční pěší přechod do Rakouska. Dále nás čeká rychlý sjezd přes Říjiště s nečekanou možností občerstvení. Sjíždíme až ke Schwarzenberskému kanálu a podél něj se dáme doprava.
Nová Pec
Z Raškova sjedeme vlevo do Nové Pece. Tady nás čeká několik možností občerstvení. Rekreační obec je poslední na Lipně. Nebo také první, podle toho, odkud to vezmeme. Tady začíná vzdutí přehradní nádrže. Přejíždíme most přes přehradu a po sympatické cyklostezce se dostaneme až do Pihlova. Odtud, podobně jako na začátku, musíme dva kilometry po frekventované silnici a dorazíme do Horní Plané.
Trasa měří celkem 64 km, při zkrácení ze Schönebenu to je jen 44 km. Přestože při trase absolvujeme převýšení kolem 1000 metrů, díky poměrně pozvolným stoupáním (až na dvě výjimky) je trasa středně náročná. Čistý čas jízdy čtyři a půl hodiny, celková doba výletu včetně přestávek osm a půl hodiny.
ZBYNĚK MATÝSEK