Při nákupu vozu z autobazaru je stále velká pravděpodobnost, že naletíte. Více než 37 procent prodávaných ojetin na českých inzertních portálech mělo loni stočený tachometr a u dalších 18 procent byl uvedený mladší rok výroby. Oznámila to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel.
Cebia loni analyzovala 10 000 aut na největších tuzemských prodejních webech podle zveřejněného kódu VIN. Vozidla vybírala náhodně. Prověřovala auta původem z Česka a dovezená ze zahraničí, napříč značkami, modely a různými roky stáří.
"Nejvíc překvapivé bylo zjištění, že 28 inzerovaných vozidel bylo evidováno jako odcizené v databázi Policie ČR nebo Slovenské republiky," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.
Průměrně byla vozidla stočená o 115 000 kilometrů a rekordní snížení počtu ujetých km bylo zaznamenáno u Škody Octavia, a to o 285 000 kilometrů. Více než pětina vozidel měla záznam o pojistné škodě či detail jeho poškození.
Součástí prověřování aplikací Autotracer bylo i zjištění skutečného roku výroby a jeho porovnání s rokem výroby uváděným v inzerci. Výsledkem byla téměř pětina omlazených vozidel s průměrným rozdílem oproti skutečnosti o 1,4 roku a s rekordním omlazením o čtyři roky. Uvádění nepravdivého roku výroby je rovněž rozšířeným podvodem při prodeji ojetin, který však není tak známý jako stáčení tachometrů. Zákazník však koupí omlazeného a tedy předraženého vozidla rovněž přichází o peníze.
"Bohužel zhruba polovina autobazarů, které inzerují na internetových portálech, nezveřejňuje u inzerovaných vozidel jejich VIN. Přesto i vozidla, u nichž je celé VIN v inzerátu uvedené, nejsou v pořádku a nemohli bychom je po prověření doporučit ke koupi. Z provedené analýzy je jasně vidět, že zákazník, který si auto neprověří, značně riskuje. Je totiž více než poloviční pravděpodobnost, že si koupí auto stočené nebo omlazené a koupě ojetiny se mu tak neočekávaně prodraží," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
V Česku se loni prodalo 620 000 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o deset procent. Jejich hodnota stoupla z necelých 90 miliard korun na více než 127 miliard. Individuálně dovezená auta tvořila 19 procent.