Provozovatelé podvodných předváděcích akcí, pro které se vžil název dokumentu Silvie Dymákové "Šmejdi", dostali loni od České obchodní inspekce za klamavé obchodní praktiky 181 pokut v celkové výši 27 milionů korun. Je to zhruba o čtvrtinu víc než o rok dříve. Nejvyšší sankce dosáhly 1,5 milionu korun.
Společnosti Aqua Activity uložila inspekce 18 pokut v celkové výši 3,6 milionu. Sankce byly od 20 tisíc do 1,5 milionu korun. Nejvyšší pokuta byla za agresivní obchodní praktiky prováděné především na seniorech. "Na předváděcí akci vytvořili dojem pro spotřebitele, že pokud neuzavřou smlouvu, tak nemohou odejít domů. To je opravdu agresivní obchodní praktika, proto tam byla sankce 1,5 milionu korun," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Sedm pokut v celkové výši 2,4 milionu korun dostala firma Home Tech. Také tato společnost dostala sankci 1,5 milionu korun. "Především proto, že se jedná o stejné porušení u stejného subjektu, který se dříve jmenoval Beck Czech. Tím zásadním problémem je, že nám akce nenahlašují řádně dle zákona," dodal Fröhlich. Na jejich pozvánkách například chyběl název provozovatele předváděcí akce.
Firma podle něj také klame spotřebitele tak, že je láká na "ochutnávky" zdarma, nakonec se ale ukáže, že se jedná o klasickou předváděcí akci. ČOI se také opakovaně podařilo prokázat, že při odstoupení od kupní smlouvy si firma účtovala poplatek 3000 korun.
Nejvíce pokut loni dostala společnost Spokojená domácnost a to 19. Celková výše sankcí dosáhla v jejím případě 2,1 milionu korun.